osmý ročník české soutěže hmatově
ilustrovaných knih pro nevidomé
HODNOCENÍ
SOUTĚŽE Tactus.cz 2021
Poděkování
tvůrcům
Než
se dostaneme k vlastnímu
hodnocení, rádi bychom zde poděkovali všem tvůrcům, kteří se naší
soutěže
zúčastnili. Svou náročnou dobrovolnickou prací tak přispěli do knižního
fondu KNIHOVNY
HMATOVÝCH KNÍŽEK, odkud díla poputují k našim čtenářům: nevidomým
dětem.
Jsme si vědomi toho, kolik času a úsilí každý autor do tvorby
vložil. Ani
pro profesionály není snadné vytvořit kvalitní hmatový obrázek.
O to více
si ceníme autorů, kteří profesionály nejsou, přesto se nebáli vyzkoušet
něco
nového a zaměřit se na ilustrace z úplně jiného pohledu, než
jsou
zvyklí. Při hmatové tvorbě je třeba od začátku přemýšlet nad tím, co je
hmatu
srozumitelné, co je pod rukama příjemné, zajímavé, vtipné… Vážíme si
nezištné práce
každého autora, ať se umístil na jakékoli příčce soutěže!
NEVIDOMÍ
HODNOTITELÉ
Pavla Kovaříková, výtvarnice, lektorka a konzultantka v tématech života s těžkým zrakovým postižením, v porotě Tactus pošesté
Cecílie Novotná, asistentka pedagoga v MŠ, v porotě Tactus pošesté
Daniela Thampy, editorka a redaktorka se zájmem o literaturu a výtvarné umění, v porotě Tactus popáté
Kséniia Enilina, studentka oboru sociální práce, v porotě Tactus poprvé
VIDÍCÍ
HODNOTITELÉ
Jaroslava
Janíčková,
výtvarnice, zástupkyně sdružení Hapestetika, které zprostředkovává
výtvarné
umění nevidomým, v porotě Tactus od počátku
Anežka
Náhlíková,
učitelka a knihovnice
v ZŠ pro neslyšící, specialistka KNIHOVNY HMATOVÝCH KNÍŽEK
s osmiletou praxí, v porotě Tactus poprvé
Terezie
Kochová,
tyflopedka,
vedoucí a odborný garant projektu Tactus.cz a KNIHOVNY HMATOVÝCH
KNÍŽEK,
předsedkyně Asociace rodičů a přátel dětí nevidomých
a slabozrakých
v ČR, která knihovnu provozuje, v porotě Tactus od prvního
ročníku
Soutěžní
díla
Do
soutěže dorazilo 29 děl. Nejprve
porota posuzovala všechna soutěžní díla společně (řazeno ryze abecedně):
Co
dělám nejraději
Deset
stříbrných mincí
Jak
ušít
vak na záda
Ježkovy
oči
Kadeřnice
Každodenní
útrapy
Kolíčci
kamarádi
Kontrolor
kvality
Kreslím
Na
obrazy
(ne)sahat!
Ohryzaná
básnička
O
nenažraném ponožkožroutovi
O
šišce
modřínce
O
vlasech
Pletení
babičky Karly
Pobláznění
šneci
Pohádka
o
třech prasátkách
Poznáte
stopy mláďat?
Přesmyčky
Rodinka
Leváčkova a Praváčkova
Sahej,
hmatej, otáčej a dvakrát pojmenuj
Šiška
a
její semínko
Terezčina
knížka
Vánek
Rozhněvánek a Labouť
Vánoční
příběh
Vánoční
trampoty
Vyprávění
stromů
Zpřeházená
povídka
Ztracená
náušnice
Hodnotitelé
velice pečlivě prohlédli každou přihlášenou práci,
všímali si veškerých detailů, posuzovali, jak se tvůrci drželi
pravidel: především
zda se jedná opravdu o dílo vhodné pro nevidomého dětského
čtenáře, jaká
je volba tématu, literární úroveň textu, zpracování hmatových obrázků
či
předmětů, trvanlivost díla, vazba, rozevíratelnost stránek, didaktický
přínos,
soulad textu a obrázků, estetická úroveň apod.
Dále
byly soutěžní práce rozřazeny do tří
soutěžních kategorií. Nebylo to vždy
snadné, protože některá díla bylo možné z určitého pohledu zařadit
do dvou
kategorií. Ale povedlo se a hodnocení pokračovalo už odděleně:
Kategorie
PŘEDMĚTOVÉ DÍLO
Všech
pět děl prošlo prvním kolem. Každé z nich naši čtenáři
ocení – už se těšíme, až je začneme půjčovat.
Co
dělám nejraději
Kontrolor
kvality
O
šišce modřínce
Šiška
a její semínko
Vyprávění
stromů
Druhé
kolo bylo rychlé, z této finálové pětky byl poměrně
jednoznačně vybrán vítěz.
1.
místo
kategorie PŘEDMĚTOVÉ DÍLO
KONTROLOR
KVALITY
Lucie
Rýznarová
Kategorie
D – DIDAKTICKÉ DÍLO
Všechna
díla prošla prvním kolem, ačkoliv o některých proběhla poměrně
dlouhá
rozprava. Máme radost, že didaktická díla byla natolik různorodá, že
uspokojí
alespoň některé požadavky čtenářů, kteří se dotazují na díla
s nějakým
specifickým tématem.
Jak
ušít
vak na záda
Ježkovy
oči
Kadeřnice
Kreslím
Na
obrazy
(ne)sahat!
Poznáte
stopy mláďat?
Přesmyčky
Rodinka
Leváčkova a Praváčkova
Sahej,
hmatej, otáčej a dvakrát pojmenuj
Terezčina
knížka
Do
finále této kategorie postoupila tři díla. Bylo nesmírně obtížné mezi
nimi
rozhodnout, porota porovnávala neporovnatelné. Nakonec bylo uděleno
společné
první místo!
1.
společné
místo kategorie DIDAKTICKÉ DÍLO
NA
OBRAZY
(NE)SAHAT
Veronika
Holadová a Kateřina Holásková
RODINKA
LEVÁČKOVA A PRAVÁČKOVA
Klára
Novotná a Helena Formánková
2.
místo
kategorie DIDAKTICKÉ DÍLO
JAK
UŠÍT
VAK NA ZÁDA
Daniela
Lacková
Kategorie
DĚTSKÁ BELETRIE
V této
hlavní kategorii bylo rozhodování poroty nejdelší,
jedná se o naši hlavní kategorii a děl zde také bylo
přihlášeno
nejvíce. Postup ze základního kola si vysloužilo
13 ze 14
knížek. Už si představujeme, jak z nich naši čtenáři budou
nadšeni.
Deset
stříbrných mincí
Každodenní
útrapy
Kolíčci
kamarádi
Ohryzaná
básnička
O
nenažraném ponožkožroutovi
O
vlasech
Pletení
babičky Karly
Pobláznění
šneci
Pohádka
o třech prasátkách
Vánoční
příběh
Vánoční
trampoty
Zpřeházená
povídka
Ztracená
náušnice
Do třetího, tentokráte již finálového kola pokračovalo po podrobné
rozpravě
o každém jednotlivém díle 8 knih:
Deset
stříbrných mincí
Každodenní
útrapy
Kolíčci
kamarádi
Ohryzaná
básnička
Pletení
babičky Karly
Pohádka
o třech prasátkách
Vánoční
trampoty
Ztracená
náušnice
Každé
z těchto děl bylo znova podrobeno velmi detailnímu
prohlížení, zkoumání, kritizování i chválení. Hodnotitelé pozorně
naslouchali svým kolegům, když hovořili o plusech a minusech
té které
práce.
Nakonec
postoupily 4 knížky:
Deset
stříbrných mincí
Pohádka
o třech prasátkách
Vánoční
trampoty
Ztracená
náušnice
Zlatým
hřebem této kategorie i celé hodnotitelské práce bylo
rozhodnutí o třech vítězných dílech. Měli jsme velkou radost,
kolik děl,
byť neskončila na stupních vítězů, vykazuje vysokou kvalitu. Výhercům
z celého
srdce gratulujeme!
1.
místo
hlavní kategorie DĚTSKÁ BELETRIE
DESET
STŘÍBRNÝCH MINCÍ
Stanislava
Walenková
2.
místo
hlavní kategorie DĚTSKÁ BELETRIE
VÁNOČNÍ
TRAMPOTY
Eva
Rozinajová
3.
místo
hlavní kategorie DĚTSKÁ BELETRIE
POHÁDKA
O
TŘECH PRASÁTKÁCH
Lucie
Hlaváčková
MIMOŘÁDNÁ
UZNÁNÍ
Projektu
Tactus.cz jsou od samého začátku věrné dvě
autorky, pravidelně přispívající do každého ročníku soutěže. Obě
získávají
zasloužená mimořádná uznání:
Simona
Pišlová
za
dlouhodobou tvorbu hodnotných hmatových děl pro
starší věkovou skupinu
Převážná
většina děl v KNIHOVNĚ HMATOVÝCH
KNÍŽEK cílí na předškoláky a mladší školáky. Vážíme si nemalého
množství Simoniných
děl pro starší děti, které už odrostly věku pohádek. Díky této autorce
můžeme
náročným čtenářům nabídnout jazykové hmatové luštěnky. V tomto
soutěžním
ročníku je Simona autorkou či spoluautorkou 11 z 29 děl!
Michaela
Šámalová
za
dlouhodobou tvorbu hodnotných hmatových děl
na
originální, laskavým způsobem podaná témata
Michaela má
velmi
originální náměty, které jsou dětem blízké ze života, z rodiny.
Obyčejná
slova skládá do hřejivých laskavých příběhů vysoké literární úrovně.
Díky
čistému pečlivému zpracování vydržely všechny knihy této autorky
(i ty
nejstarší z roku 2007!) mnohonásobné opakované půjčování bez oprav.
HODNOCENÍ
JEDNOTLIVÝCH DĚL
B
dětská beletrie
P
předmětové dílo
D
didaktické dílo
1. P
Co
dělám nejraději
Jaroslava
Kratochvílová
Velmi poutavé pro děti, které se zajímají
o koně. Je zde spoustu zajímavých pojmů i předmětů,
k nimž se
dítě běžně nedostane. Nahrávka obsahuje vynikající autentické koňské
zvuky.
Vyprávění by bylo možné vylepšit „herečtějším“ projevem. Úspěšné dílo!
2. B
Deset
stříbrných mincí
Stanislava
Walenková
Čistá práce, šikovný nevelký formát, na váhu
lehké, jednoduchá funkční vazba, snadné otáčení listů, příjemné
a výstižné
materiály, žádné zbytečné prvky navíc. Nevidomí porotci nepotřebovali
při
prohlížení asistenci, vše je připravené tak, že není třeba žádného
dovysvětlování vidícím průvodcem. Pod koberec lze sáhnout – je přišitý
jen po
dvou stranách. Nádobí odpovídá textu – zvuk je hlasitý, že by vzbudil
kočku.
Břinkání hrnců láká k opakování, je to bonus hmatové knížky.
Skvěle je
zobrazena kočka, zážitkem je prohlížet hmatem ocas. Žádné ztvrdliny od
lepidla,
šití je měkké a pevné. Dílo je natolik trvanlivé, že vydrží
mnohonásobné
opakované hmatové prohlížení bez oprav. Hodnotné, neotřelé téma.
Vynikající
ukázková hmatová knížka!
3. D
Jak
ušít vak na záda
Daniela
Lacková
Návod na ušití vaku v pěti fázích. Pokaždé
je vložena názorná ukázka v autentickém provedení dané fáze. Text
je
jednoznačný, návodný, srozumitelný. S obálkami, v nichž jsou
jednotlivé fáze uloženy, se velmi dobře manipuluje. Je dobře, že nejsou
svázané
do knihy. Dvě nevidomé členky poroty si posteskly, že takové dílo by
ocenily
v době svého dospívání – podle návodu by si byly vak určitě ušily.
Čistá
práce! Skvělé vodítko pro jiné autory návodů pro nevidomé.
4. D
Ježkovy
oči
Simona
Pišlová
Cenná luštěnka k rozvoji jazykových
dovedností – skvělé pro starší děti i dospělé! K ocenění je
pevné
uložení karet s textem i jen atributy zvířat, dále pak
krátký,
výstižný a srozumitelný text. Gelový pytlík má barvu vody,
nevidomí
členové poroty ale konstatovali, že gel v igelitu rybu ani vodu
hmatu
neevokuje. Naopak nejvíce ocenili kočku a nosní dírky slona.
Výrazným
kartám zvířat by lépe prospěl méně výrazný materiál šálu, ale je
výborné, že je
na něm všechno pohromadě. Vtipný, k hlavní části pasující 3D
přídavek
v pytlíčku.
5. D
Kadeřnice
Erika Dubová
Děti si mohou doma v klidu prohlédnout
předměty, které používá kadeřnice. Přiloženy jsou fotky předmětů
s názvy
(což by bylo lepší nejen v černotisku, ale také v Brailleově
písmu)
a hmatový obrázek hlavy s vlasy. Doplněno krátkou básničkou.
Vydařená
práce!
6. B
Každodenní
útrapy
Karolína
Gymová, Kristina Horáčková, Eliška
Hovořáková, Simona Pišlová, Terezie Sklenářová, Linda Tulachová
Práce studentského kolektivu. Jednoduché úkoly
i obrázky pro začátečníky, kteří s dvourozměrným zobrazením
začínají.
Příspěvek k porozumění, jak 3D předměty znázornit v ploše.
Oboustranná lepenka v penále se bohužel odlepuje a leptá.
Autentické
části sandálů by bylo lepší připevnit ne tak doširoka, aby odpovídaly
šířce
nohy. Přišité komponenty velmi dobře drží.
7. B
Kolíčci
kamarádi
Daniela
Kovaříková
Jednoduchá, lehoučká, pěkná knížka pro
nejmenší. Výborný nápad! Příspěvek k porozumění zmenšeninám
reálných předmětů
a znázornění 3D předmětů v ploše. Některé stránky se
rozlepují.
Vydařená práce!
8. P
Kontrolor
kvality
Lucie
Rýznarová
Trvanlivé, jednoduché, jasné, krátký výstižný
text. Malá krabička materiálově sladěná s obsahem. Jednotlivé
kousky je
možné kontrolovat dle mírnějších i přísnějších kritérií – všimnout
si lze
tvaru, ale i povrchové úpravy. Čtenáři umožňuje zažít pocit
úspěšně
dokončeného úkolu. Pro nevidomé děti velmi zábavné – za málo peněz
hodně
muziky!
9. D
Kreslím
Simona
Pišlová
Při hodnocení proběhla dlouhá rozprava. Nápad
je vynikající, podobných věcí je pro vidící děti mnoho, ale pro
nevidomé
k mání prakticky nejsou. Mezera, kterou se píše, by mohla být
širší.
Šablony kreslení bohužel dlouho nevydrží. K diskuzi je výběr
objektů,
v porotě padla i možnost obkreslování vzorů. Kreslení
barvami, kde
výsledek dítě nemůže vnímat, je vzdálen koncepci tvorby cíleně pro
nevidomé.
Označení barev na pastelkách nedrží. Budeme zvědaví, jak se dílo
u našich
nevidomých čtenářů osvědčí.
10. D
Na
obrazy (ne)sahat!
Veronika
Holadová, Kateřina Holásková
Způsob zpracování představuje vizuální umění
nevidomým ne pouze jako informaci o tom, co je vyobrazeno.
Existují sice
reliéfní adaptace vizuálních obrazů, a jsou mnohdy velmi zdařilé.
Ovšem
v případě tohoto díla bohatost, rozmanitost a množství
použitých
materiálů, propracovanost, vrstvení, struktury, prošívání vrstev
sdělují více:
nenechají čtenáře v klidu, probouzí v něm emoce, pocity,
úvahy
o autorově sdělení, jeho životě, rozpoložení při tvorbě. Takové
zobrazení
je velmi překvapivé, dalo by se říci, že revoluční. Při podrobnějším
prohlížení
se lze nořit stále hlouběji do autorova záměru, stále lze nalézat něco
nového
rozvíjejícího první dojem. Nejen postavy a objekty, ale také
pozadí je
u každého obrazu z jiného materiálu. Celkově výborný dojem
a zásah pravé mozkové hemisféry všech členů poroty nemohou umenšit
ani
návrhy na vylepšení některých detailů: prostorovější ztvárnění klobouku
(Picasso), navrstvení klop a plynulejší, souvislejší přechod čela
a vlasů (Gogh), zvětšení obrazu (Mondrian) na celou plochu
stránky,
použití tvrdšího materiálu na znázornění dřevěných prvků. Do popisu by
možná
stálo za to přidat údaj o velikosti originálního obrazu. Nesmírně
bohatý
vjem – pro hmat přímo lahodný!
11. B
Ohryzaná
básnička
Alžběta
Vaclíková, Jiří Žáček
Jednoduchá, na váhu lehoučká knížka! Pro
nejmladší čtenáře je většinou prohlížení tak obtížné, že nezvládnou
celou knihu
najednou. Tato kniha je skvěle krátká, takže čtenář začátečník může
zažít pocit
dokončeného úkolu. Hmatové ilustrace jsou jednoznačné, ohryzanou
stránku lze
pochopit rychle, tím pádem báječně vyzní i vtip. Velmi dobré dílo!
12. B
O
nenažraném ponožkožroutovi
Kateřina
Ježková
Pěkný vtipný poloveršovaný text, jednoduché,
srozumitelné ilustrace pro začátečníka, který se teprve učí obrázkům
rozumět.
Škoda tak velikánského formátu a tak silných a rozměrných
stránek.
Text k první stránce s ponožkami by měl být – stejně jako
dále
v knize – na protilehlé straně.
13. P
O
šišce modřínce
Šárka
Bozděková
Přírodniny jsou reálné – na jednu stranu dlouho
nevydrží, na druhou jsou v případě zničení snadno nahraditelné.
Dobrá
inspirace, jak využívat přírodniny ke hře. Personifikace šišek –
příspěvek
k symbolické hře. Nevidomí hodnotitelé by ocenili nahrazení
plastového
víčka materiálem, který se k přírodninám víc hodí.
14. B
O
vlasech
Lucie Radová
Reálné vlasy a zajímavé účesy. Budeme
zvědaví na reakce našich dětských čtenářů, dospělí hodnotitelé měli
problém
dotýkat se skutečných vlasů živých lidí. Jednoduché, srozumitelné,
pěkné texty.
Některé vlasy bohužel nedrží a odpadávají.
15. B
Pletení
babičky Karly
Helena
Krtičková
Krásný text hovoru babičky s vnučkou,
domov z něj jen dýchá. Čistá, pečlivá práce. Mnoho hmatově
různorodých
vzorků pleteniny, vše přehledně seřazené. Lze prohlížet knihu jako
celek
i vyndat každý vzorek jednotlivě. K porovnání klubíčka
stejného
materiálu. Sladěný také obal. Velmi zdařilé!
16. B
Pobláznění
šneci
Simona
Pišlová, Miloš Kratochvíl
Výborně zvolený text, literárně na úrovni.
Vtipná, čistá práce, žádné nadbytečné prvky a detaily, lehoučké na
váhu.
Zapracovat by se dalo na domech, omítka je většinou moc ostrá, porotci
ji
posoudili jako ne moc příjemný hmatový vjem. Domy města by byly
srozumitelnější, kdyby měly okna. Paneláků mohlo být méně, trochu mate
jejich
zmenšení na poslední straně. Perfektně sladěná úroveň porozumění
s obtížností hmatového prohlížení. Přestože Brailleovo písmo je na
papíře
(méně trvanlivé než na fólii), ilustrace jsou šikovně umístěné,
zabraňují tak
dotýkání textu s prvky na protilehlé straně, písmo se tedy
o obrázky
nemůže poničit.
17. B
Pohádka
o třech prasátkách
Lucie
Hlaváčková
Pěkný klasický příběh, čistě provedená práce,
zasahuje přesně fázi přechodu od 3D ke 2D zobrazení. Výborná je možnost
manipulace, prasátka lze skutečně zasunout do domečků. Vlk hmatově
vyznívá jako
negativní postava. Skvělé atributy na zádech pro rozlišení prasátek jen
škoda, že
ne úplně dobře drží, třetímu prasátku by stačila jen cihlička (červený
kosočtverec v knížce není, komín z tak malých cihel taky ne).
Mate
jiná střecha a komín na poslední straně (ve srovnání
s předchozím
zobrazením). Některé stránky mají příliš dlouhou část hřbetu, stránky
knihy se
proto rozjíždí. Srozumitelné a zábavné je dílo i proto, že
zobrazeno
je jen podstatné, stránky jsou nepřeplácané.
18. D
Poznáte
stopy mláďat?
Barbora
Hofmanová a zvířátka
Je cenné, že se jedná o reálné stopy.
Samotvrdnoucí hmota je pro hmatové prohlížení lepší než klasická sádra,
škoda
jen, že podklad je zprohýbaný a hmota vydává nepříjemný pach.
Drobné
chybky v písmenkách Brailleova písma. Veselý je vtip
s lidským
mládětem – najdeme zde stopu Barunky, nejmladší účastnice soutěže.
19. D
Přesmyčky
studenti AG
pod vedením Simony Pišlové, Zuzana
Pospíšilová
Jednoduché na prohlížení, náročné na
přemýšlení, nepostrádá řadu vtipných momentů. Vynikající práce pro
starší děti,
ale i dospělé, kteří rádi luští a pracují s jazykem.
Některé
předměty jsou doplněny visačkami s textem, drobným vylepšením by
bylo
sjednocení směru textu (buď směrem od
či naopak k předmětu). Dvojice
nejsou na jedno kopyto, luštění je rozmanité. Jen předmětů je
v jedné
krabici tak moc, že i dospělí hodnotitelé byli brzy vysíleni
nekonečně
dlouhým vylučováním předmětů, aby nalezli řešení. Velmi nápadité!
20. D
Rodinka
Leváčkova a Praváčkova
Klára
Novotná, Helena Formánková
Sešitů a knížek s úkoly pro vidící
děti, které začínají se čtením a psaním, je nepřeberně. Zkušená
autorská
dvojice předkládá 5 svazků zábavných úkolů pro předškoláky, kteří
poznávají svět bez možnosti zrakového vnímání. Didaktické dílo si klade
za cíl
připravit je na čtení v Brailleově písmu. Zaplňuje tak doposud
prázdné místo!
Metodicky krok po kroku vede nejen nevidomé dítě – s plným
respektem
k jeho tempu a způsobu rozvíjení hmatových dovedností, ale
i jeho vidícího průvodce. Pracuje s rozvojem jemné motoriky
prstů
i rukou, která je zcela zásadní pro osvojení si brailských
čtenářských
dovedností (používání prstů jednotlivě, jemná souhra obou rukou,
synchronizace
práce prstů), získávání a chápání hmatových vjemů. Úkoly doslova
lákají
k používání hmatu. V postupných krocích se zde rozvíjí
schopnost
orientace v ploše, na stránce knihy, v textu. Dílo přitom
nepostrádá
hravost a zábavnost přiměřenou věku, pro který je určena. Využívá
prostředí (školka), které dítě dobře zná, a aktivity (hra apod.),
které
běžně zažívá. Na úkolech ze života se dítě nenásilně připravuje na
čtení skutečného
Brailleova písma na papíře. To je zde představeno i jako grafická
metoda,
je možné s ním něco „nakreslit“, což zvyšuje jeho atraktivnost –
lze
s ním zajímavě nakládat, aniž jsou hned vyučována písmena. Dítě
tak
s Brailleovým písmem dělá zkušenosti dříve, než dojde na význam
znaků.
Nacházíme zde jednoduchost až k minimalismu, za kterým je znát
hluboká
znalost problematiky, vhled do celkového vývoje nevidomého dítěte, do
specifického způsobu, kterým si dítě utváří představy o světě.
Nápadité je
použití magnetických prvků jako mezikrok k vyššímu stupni hmatových
dovedností.
Vynikající je postup od jednoduchého ke stále složitějšímu,
komplexnějšímu.
Některé detaily by bylo možné ještě vylepšit, např. na koberec ve
školce
doporučují nevidomí hodnotitelé příjemnější i „kobercovější“
materiál, na
postýlkách pro prsty (rukavicích) jsou ztvrdliny od lepidla, „spáry“
v koupelně mohou být pravidelnější a v rozích lépe
přilepené,
hladký otvor ptačí budky potřebuje podložit, aby byl níže než zbytek
stránky,
nikoliv naopak. Profesionální práce!
21. D
Sahej,
hmatej, otáčej a dvakrát pojmenuj
Simona
Pišlová
Zajímavá hmatově-jazyková luštěnka pro starší
i dospělé. Rozvíjí představy, přináší nové informace
o vizuální
symbolice (turistická značka kostela, digitální písmo apod.). Skvěle
minimalistické provedení.
22. P
Šiška
a její semínko
Julie
Červená, Simona Pišlová
Krátký příběh pro nejmenší, snadný
k porozumění. Málo prvků umožňuje prohlédnout všechno naráz
a zažít
tak pocit dokončeného úkolu. I otvírání a zavírání krabiček
přispívá
k rozvíjení hmatových dovedností.
23. D
Terezčina
knížka
Karolína
Gymová, Kristina Horáčková, Eliška
Hovořáková, Simona Pišlová, Terezie Sklenářová, Linda Tulachová
Práce studentského kolektivu. Vynikající pro
nejmladší děti, hmatově přehledné. Úkoly by mohly být představeny
jednodušším
způsobem – kratším textem nebo názornou ukázkou. S drobnými
komponenty by
se lépe pracovalo, kdyby byly uloženy v pevných krabičkách,
z malých
pytlíčků se špatně vyndávají, přilepené kapsičky bohužel nedrží. Dobře
zvolená
krabice – tak akorát velká, ne zbytečně těžká. Manipulace
s magnety je
snadná i pro děti s motorickými obtížemi.
24. B
Vánek
Rozhněvánek a Labouť
Zuzana
Špůrová
Umělecký záměr, a to jak v textové,
tak obrazové části. Je otázkou, pro které děti se dílo hodí. Obrázky
jsou
hmatné, což umožňuje vidícím dětem vnímat je – vedle zraku – dalším
smyslem
a také si všímat zajímavé práce s materiálem. Pro nevidomého
čtenáře
ale působí trochu jinak: ostrost a tvrdost prvků neumožňuje hladce
přejíždět po obrázku prsty, není vždy zřejmé, kde jeden prvek končí
a jiný
začíná, zda hrbolatost obrázku je záměrem, který má něco sdělit.
Nevidomí
čtenáři by ocenili větší variabilitu, výstižnost a příjemnost
materiálu, také méně komplikovaný text. Igelit ani molitan bohužel
neevokuje
vodu, pro hmat to zůstává igelitem a molitanem. Kladem je veliká
pečlivost
a trvanlivost profesionálně provedené vazby.
25. B
Vánoční
příběh
Anežka Marie
Dovolilová
Snadné čtení a prohlížení vánočně laděné
knížky. Hmatová příloha nekopíruje informace z textu, ale přináší
vtip,
láká k dalšímu prohlížení. Znaky ♂♀
by mohly být menší. Příjemně
lehoučké stránky. Skvěle málo textu pro začínající čtenáře!
26. B
Vánoční
trampoty
Eva
Rozinajová
Pětidílná nesmírně vtipná série s vánoční
atmosférou. Pečlivé šití, doufáme, že pro čtenáře KNIHOVNY HMATOVÝCH
KNÍŽEK
vydrží dlouho bez oprav. Tisk ob řádek ocení čtenáři – začátečníci.
Obrázky jen
nekopírují informace z textu, naopak je rozšiřují a doplňují
vtipem.
Ačkoliv jde o veršování na rodinné téma, postava člověka ani
zvířete není
zobrazena ani jednou, autorka si všímá atributů: např. doktor –
vizitka,
tatínek – zmazané brýle, maminka – recept, pes – čumák. Doplňkem je 5
ks 3D
předmětů – ke každému dílu jeden, k ocenění je připálená vánočka
hmatově
velmi vystihující reálnou. Na mapu a části ryby by bylo třeba
použít
vhodnější materiál. Dílo připravuje vydatnou zábavu na delší čas,
samostatné
díly zase umožňují dočíst každou trampotu zvlášť. Humoru není nikdy
dost!
27. P
Vyprávění
stromů
Simona
Pišlová
Lehoučké, přehledné. Kapsy jednoduše zhotovené,
funkční, žádný zbytečný materiál či váha. Neotřelé je představit stromy
větvičkou (obvykle se představují listy), je ale otázkou, jak budou
větvičky
trvanlivé. I kdyby ale zůstal jen text, stojí za to, má vysokou
úroveň, je
nabitý množstvím informací, které jsou dětem blízké
a srozumitelné,
zároveň nesmírně zajímavé i pro dospělé.
28. B
Zpřeházená
povídka
Simona
Pišlová, Branko Ćopić
Vynikající text, který by určitě stál za vydání
v Brailleově písmu. Vtipy z textu jsou ještě umocněny
v ilustracích, bohužel ale jen při zrakovém prohlížení. Pro hmat
jsou
obrázky zmatené, místy zcela nesrozumitelné, přispívá k tomu
i míchání měřítek potřebné k zobrazení převrácení. Nejlepším
momentem
knížky je zobrazení zákrytu hory sluncem na prvním obrázku. Dítěti,
které nemá
zrakové představy, pomáhá osvětlit překrývání.
29. B
Ztracená
náušnice
Michaela
Šámalová
Text knížky má vysokou úroveň, příběh je velmi
zdařilý dějově i stylisticky. Vtipné je vložení živočichů coby
stránek
knihy, jejich pevné přišití umožňuje prohlížet je ze všech stran.
Skvělý je
nápad s vyšťouráním náušnice ze škvírky hřebenem, vyloženě ze
života!
Vynalézavost v materiálu – na přísavky chapadel je použita část
klávesnice, škoda jen, že všechny dobře nedrží. Kniha je až dost těžká.
Nevidomí porotci se lišili v názoru, zda hledání v písku je
příjemné,
či pro přílišnou upěchovanost neláká k prohrabování. Poctivá,
trvanlivá
práce!
Pořadatelé soutěže:
Asociace rodičů a přátel dětí nevidomých a slabozrakých v ČR
Sdružení Hapestetika