ruce.gif

Tactus.cz  2021
osmý ročník české soutěže hmatově ilustrovaných knih pro nevidomé  

 

HODNOCENÍ SOUTĚŽE Tactus.cz 2021

 

 

Poděkování tvůrcům

 

Než se dostaneme k vlastnímu hodnocení, rádi bychom zde poděkovali všem tvůrcům, kteří se naší soutěže zúčastnili. Svou náročnou dobrovolnickou prací tak přispěli do knižního fondu KNIHOVNY HMATOVÝCH KNÍŽEK, odkud díla poputují k našim čtenářům: nevidomým dětem. Jsme si vědomi toho, kolik času a úsilí každý autor do tvorby vložil. Ani pro profesionály není snadné vytvořit kvalitní hmatový obrázek. O to více si ceníme autorů, kteří profesionály nejsou, přesto se nebáli vyzkoušet něco nového a zaměřit se na ilustrace z úplně jiného pohledu, než jsou zvyklí. Při hmatové tvorbě je třeba od začátku přemýšlet nad tím, co je hmatu srozumitelné, co je pod rukama příjemné, zajímavé, vtipné… Vážíme si nezištné práce každého autora, ať se umístil na jakékoli příčce soutěže!


 

Složení soutěžní poroty

 
NEVIDOMÍ HODNOTITELÉ

 
Pavla Kovaříková, výtvarnice, lektorka a konzultantka v tématech života s těžkým zrakovým postižením, v porotě Tactus pošesté
Cecílie Novotná, asistentka pedagoga v MŠ, v porotě Tactus pošesté
Daniela Thampy, editorka a redaktorka se zájmem o literaturu a výtvarné umění, v porotě Tactus popáté
Kséniia Enilina, studentka oboru sociální práce, v porotě Tactus poprvé

 

VIDÍCÍ HODNOTITELÉ 

 

Jaroslava Janíčková, výtvarnice, zástupkyně sdružení Hapestetika, které zprostředkovává výtvarné umění nevidomým, v porotě Tactus od počátku

Anežka Náhlíková, učitelka a knihovnice v ZŠ pro neslyšící, specialistka KNIHOVNY HMATOVÝCH KNÍŽEK s osmiletou praxí, v porotě Tactus poprvé

Terezie Kochová, tyflopedka, vedoucí a odborný garant projektu Tactus.cz a KNIHOVNY HMATOVÝCH KNÍŽEK, předsedkyně Asociace rodičů a přátel dětí nevidomých a slabozrakých v ČR, která knihovnu provozuje, v porotě Tactus od prvního ročníku

 

 

Soutěžní díla

 

Do soutěže dorazilo 29 děl. Nejprve porota posuzovala všechna soutěžní díla společně (řazeno ryze abecedně):

 
Co dělám nejraději

Deset stříbrných mincí

Jak ušít vak na záda

Ježkovy oči

Kadeřnice

Každodenní útrapy

Kolíčci kamarádi

Kontrolor kvality

Kreslím

Na obrazy (ne)sahat!

Ohryzaná básnička

O nenažraném ponožkožroutovi

O šišce modřínce

O vlasech

Pletení babičky Karly

Pobláznění šneci

Pohádka o třech prasátkách

Poznáte stopy mláďat?

Přesmyčky

Rodinka Leváčkova a Praváčkova

Sahej, hmatej, otáčej a dvakrát pojmenuj

Šiška a její semínko

Terezčina knížka

Vánek Rozhněvánek a Labouť

Vánoční příběh

Vánoční trampoty

Vyprávění stromů

Zpřeházená povídka

Ztracená náušnice

 

 

Hodnotitelé velice pečlivě prohlédli každou přihlášenou práci, všímali si veškerých detailů, posuzovali, jak se tvůrci drželi pravidel: především zda se jedná opravdu o dílo vhodné pro nevidomého dětského čtenáře, jaká je volba tématu, literární úroveň textu, zpracování hmatových obrázků či předmětů, trvanlivost díla, vazba, rozevíratelnost stránek, didaktický přínos, soulad textu a obrázků, estetická úroveň apod.

 

Dále byly soutěžní práce rozřazeny  do tří soutěžních kategorií. Nebylo to vždy snadné, protože některá díla bylo možné z určitého pohledu zařadit do dvou kategorií. Ale povedlo se a hodnocení pokračovalo už odděleně:

 

 

 

Kategorie PŘEDMĚTOVÉ DÍLO

 

Všech pět děl prošlo prvním kolem. Každé z nich naši čtenáři ocení – už se těšíme, až je začneme půjčovat.

 

Co dělám nejraději

Kontrolor kvality

O šišce modřínce

Šiška a její semínko

Vyprávění stromů

 

Druhé kolo bylo rychlé, z této finálové pětky byl poměrně jednoznačně vybrán vítěz.

 

 

1. místo kategorie PŘEDMĚTOVÉ DÍLO

 

KONTROLOR KVALITY

Lucie Rýznarová

 

 

 

 

Kategorie D – DIDAKTICKÉ DÍLO

 

Všechna díla prošla prvním kolem, ačkoliv o některých proběhla poměrně dlouhá rozprava. Máme radost, že didaktická díla byla natolik různorodá, že uspokojí alespoň některé požadavky čtenářů, kteří se dotazují na díla s nějakým specifickým tématem.

 

Jak ušít vak na záda

Ježkovy oči

Kadeřnice

Kreslím

Na obrazy (ne)sahat!

Poznáte stopy mláďat?

Přesmyčky

Rodinka Leváčkova a Praváčkova

Sahej, hmatej, otáčej a dvakrát pojmenuj

Terezčina knížka

 

Do finále této kategorie postoupila tři díla. Bylo nesmírně obtížné mezi nimi rozhodnout, porota porovnávala neporovnatelné. Nakonec bylo uděleno společné první místo!

 

1. společné místo kategorie DIDAKTICKÉ DÍLO

 

NA OBRAZY (NE)SAHAT

Veronika Holadová a Kateřina Holásková

 

RODINKA LEVÁČKOVA A PRAVÁČKOVA

Klára Novotná a Helena Formánková

 

2. místo kategorie DIDAKTICKÉ DÍLO

 

JAK UŠÍT VAK NA ZÁDA

Daniela Lacková

 

 

 

 

Kategorie DĚTSKÁ BELETRIE

 

V této hlavní kategorii bylo rozhodování poroty nejdelší, jedná se o naši hlavní kategorii a děl zde také bylo přihlášeno nejvíce. Postup ze základního kola si vysloužilo 13 ze 14 knížek. Už si představujeme, jak z nich naši čtenáři budou nadšeni.

 

Deset stříbrných mincí

Každodenní útrapy

Kolíčci kamarádi

Ohryzaná básnička

O nenažraném ponožkožroutovi

O vlasech

Pletení babičky Karly

Pobláznění šneci

Pohádka o třech prasátkách

Vánoční příběh

Vánoční trampoty

Zpřeházená povídka

Ztracená náušnice

 
Do třetího, tentokráte již finálového kola pokračovalo po podrobné rozpravě o každém jednotlivém díle 8 knih:

 

Deset stříbrných mincí

Každodenní útrapy

Kolíčci kamarádi

Ohryzaná básnička

Pletení babičky Karly

Pohádka o třech prasátkách

Vánoční trampoty

Ztracená náušnice

 

Každé z těchto děl bylo znova podrobeno velmi detailnímu prohlížení, zkoumání, kritizování i chválení. Hodnotitelé pozorně naslouchali svým kolegům, když hovořili o plusech a minusech té které práce.

Nakonec postoupily 4 knížky:

 

Deset stříbrných mincí

Pohádka o třech prasátkách

Vánoční trampoty

Ztracená náušnice

 

Zlatým hřebem této kategorie i celé hodnotitelské práce bylo rozhodnutí o třech vítězných dílech. Měli jsme velkou radost, kolik děl, byť neskončila na stupních vítězů, vykazuje vysokou kvalitu. Výhercům z celého srdce gratulujeme!

 

 

1. místo hlavní kategorie DĚTSKÁ BELETRIE

 

DESET STŘÍBRNÝCH MINCÍ

Stanislava Walenková

 

2. místo hlavní kategorie DĚTSKÁ BELETRIE

 

VÁNOČNÍ TRAMPOTY

Eva Rozinajová

 

3. místo hlavní kategorie DĚTSKÁ BELETRIE

 

POHÁDKA O TŘECH PRASÁTKÁCH

Lucie Hlaváčková

 

 

Vítězná díla na videu
 

 

MIMOŘÁDNÁ UZNÁNÍ

 

Projektu Tactus.cz jsou od samého začátku věrné dvě autorky, pravidelně přispívající do každého ročníku soutěže. Obě získávají zasloužená mimořádná uznání:

 

Simona Pišlová

za dlouhodobou tvorbu hodnotných hmatových děl pro starší věkovou skupinu

 

Převážná většina děl v KNIHOVNĚ HMATOVÝCH KNÍŽEK cílí na předškoláky a mladší školáky. Vážíme si nemalého množství Simoniných děl pro starší děti, které už odrostly věku pohádek. Díky této autorce můžeme náročným čtenářům nabídnout jazykové hmatové luštěnky. V tomto soutěžním ročníku je Simona autorkou či spoluautorkou 11 z 29 děl!

 

Michaela Šámalová

za dlouhodobou tvorbu hodnotných hmatových děl

na originální, laskavým způsobem podaná témata

 

Michaela má velmi originální náměty, které jsou dětem blízké ze života, z rodiny. Obyčejná slova skládá do hřejivých laskavých příběhů vysoké literární úrovně. Díky čistému pečlivému zpracování vydržely všechny knihy této autorky (i ty nejstarší z roku 2007!) mnohonásobné opakované půjčování bez oprav.

 





HODNOCENÍ JEDNOTLIVÝCH DĚL

 

B dětská beletrie

P předmětové dílo

D didaktické dílo

 

1.  P

Co dělám nejraději

Jaroslava Kratochvílová

 
Velmi poutavé pro děti, které se zajímají o koně. Je zde spoustu zajímavých pojmů i předmětů, k nimž se dítě běžně nedostane. Nahrávka obsahuje vynikající autentické koňské zvuky. Vyprávění by bylo možné vylepšit „herečtějším“ projevem. Úspěšné dílo!

 

2.  B

Deset stříbrných mincí

Stanislava Walenková

 
Čistá práce, šikovný nevelký formát, na váhu lehké, jednoduchá funkční vazba, snadné otáčení listů, příjemné a výstižné materiály, žádné zbytečné prvky navíc. Nevidomí porotci nepotřebovali při prohlížení asistenci, vše je připravené tak, že není třeba žádného dovysvětlování vidícím průvodcem. Pod koberec lze sáhnout – je přišitý jen po dvou stranách. Nádobí odpovídá textu – zvuk je hlasitý, že by vzbudil kočku. Břinkání hrnců láká k opakování, je to bonus hmatové knížky. Skvěle je zobrazena kočka, zážitkem je prohlížet hmatem ocas. Žádné ztvrdliny od lepidla, šití je měkké a pevné. Dílo je natolik trvanlivé, že vydrží mnohonásobné opakované hmatové prohlížení bez oprav. Hodnotné, neotřelé téma. Vynikající ukázková hmatová knížka!

 

3.  D

Jak ušít vak na záda

Daniela Lacková

 
Návod na ušití vaku v pěti fázích. Pokaždé je vložena názorná ukázka v autentickém provedení dané fáze. Text je jednoznačný, návodný, srozumitelný. S obálkami, v nichž jsou jednotlivé fáze uloženy, se velmi dobře manipuluje. Je dobře, že nejsou svázané do knihy. Dvě nevidomé členky poroty si posteskly, že takové dílo by ocenily v době svého dospívání – podle návodu by si byly vak určitě ušily. Čistá práce! Skvělé vodítko pro jiné autory návodů pro nevidomé.

 

4.  D

Ježkovy oči

Simona Pišlová

 
Cenná luštěnka k rozvoji jazykových dovedností – skvělé pro starší děti i dospělé! K ocenění je pevné uložení karet s textem i jen atributy zvířat, dále pak krátký, výstižný a srozumitelný text. Gelový pytlík má barvu vody, nevidomí členové poroty ale konstatovali, že gel v igelitu rybu ani vodu hmatu neevokuje. Naopak nejvíce ocenili kočku a nosní dírky slona. Výrazným kartám zvířat by lépe prospěl méně výrazný materiál šálu, ale je výborné, že je na něm všechno pohromadě. Vtipný, k hlavní části pasující 3D přídavek v pytlíčku.

 

5.  D

Kadeřnice

Erika Dubová

 
Děti si mohou doma v klidu prohlédnout předměty, které používá kadeřnice. Přiloženy jsou fotky předmětů s názvy (což by bylo lepší nejen v černotisku, ale také v Brailleově písmu) a hmatový obrázek hlavy s vlasy. Doplněno krátkou básničkou. Vydařená práce!

 

6.  B

Každodenní útrapy

Karolína Gymová, Kristina Horáčková, Eliška Hovořáková, Simona Pišlová, Terezie Sklenářová, Linda Tulachová

 
Práce studentského kolektivu. Jednoduché úkoly i obrázky pro začátečníky, kteří s dvourozměrným zobrazením začínají. Příspěvek k porozumění, jak 3D předměty znázornit v ploše. Oboustranná lepenka v penále se bohužel odlepuje a leptá. Autentické části sandálů by bylo lepší připevnit ne tak doširoka, aby odpovídaly šířce nohy. Přišité komponenty velmi dobře drží.

 

7.  B

Kolíčci kamarádi

Daniela Kovaříková

 
Jednoduchá, lehoučká, pěkná knížka pro nejmenší. Výborný nápad! Příspěvek k porozumění zmenšeninám reálných předmětů a znázornění 3D předmětů v ploše. Některé stránky se rozlepují. Vydařená práce!

 

8.  P

Kontrolor kvality

Lucie Rýznarová

 
Trvanlivé, jednoduché, jasné, krátký výstižný text. Malá krabička materiálově sladěná s obsahem. Jednotlivé kousky je možné kontrolovat dle mírnějších i přísnějších kritérií – všimnout si lze tvaru, ale i povrchové úpravy. Čtenáři umožňuje zažít pocit úspěšně dokončeného úkolu. Pro nevidomé děti velmi zábavné – za málo peněz hodně muziky!

 

9.  D

Kreslím

Simona Pišlová

 
Při hodnocení proběhla dlouhá rozprava. Nápad je vynikající, podobných věcí je pro vidící děti mnoho, ale pro nevidomé k mání prakticky nejsou. Mezera, kterou se píše, by mohla být širší. Šablony kreslení bohužel dlouho nevydrží. K diskuzi je výběr objektů, v porotě padla i možnost obkreslování vzorů. Kreslení barvami, kde výsledek dítě nemůže vnímat, je vzdálen koncepci tvorby cíleně pro nevidomé. Označení barev na pastelkách nedrží. Budeme zvědaví, jak se dílo u našich nevidomých čtenářů osvědčí.

 

10.  D

Na obrazy (ne)sahat!

Veronika Holadová, Kateřina Holásková

 
Způsob zpracování představuje vizuální umění nevidomým ne pouze jako informaci o tom, co je vyobrazeno. Existují sice reliéfní adaptace vizuálních obrazů, a jsou mnohdy velmi zdařilé. Ovšem v případě tohoto díla bohatost, rozmanitost a množství použitých materiálů, propracovanost, vrstvení, struktury, prošívání vrstev sdělují více: nenechají čtenáře v klidu, probouzí v něm emoce, pocity, úvahy o autorově sdělení, jeho životě, rozpoložení při tvorbě. Takové zobrazení je velmi překvapivé, dalo by se říci, že revoluční. Při podrobnějším prohlížení se lze nořit stále hlouběji do autorova záměru, stále lze nalézat něco nového rozvíjejícího první dojem. Nejen postavy a objekty, ale také pozadí je u každého obrazu z jiného materiálu. Celkově výborný dojem a zásah pravé mozkové hemisféry všech členů poroty nemohou umenšit ani návrhy na vylepšení některých detailů: prostorovější ztvárnění klobouku (Picasso), navrstvení klop a plynulejší, souvislejší přechod čela a vlasů (Gogh), zvětšení obrazu (Mondrian) na celou plochu stránky, použití tvrdšího materiálu na znázornění dřevěných prvků. Do popisu by možná stálo za to přidat údaj o velikosti originálního obrazu. Nesmírně bohatý vjem – pro hmat přímo lahodný!

 

11.  B

Ohryzaná básnička

Alžběta Vaclíková, Jiří Žáček

 
Jednoduchá, na váhu lehoučká knížka! Pro nejmladší čtenáře je většinou prohlížení tak obtížné, že nezvládnou celou knihu najednou. Tato kniha je skvěle krátká, takže čtenář začátečník může zažít pocit dokončeného úkolu. Hmatové ilustrace jsou jednoznačné, ohryzanou stránku lze pochopit rychle, tím pádem báječně vyzní i vtip. Velmi dobré dílo!

 

12.  B

O nenažraném ponožkožroutovi

Kateřina Ježková

 
Pěkný vtipný poloveršovaný text, jednoduché, srozumitelné ilustrace pro začátečníka, který se teprve učí obrázkům rozumět. Škoda tak velikánského formátu a tak silných a rozměrných stránek. Text k první stránce s ponožkami by měl být – stejně jako dále v knize – na protilehlé straně.

 

13.  P

O šišce modřínce

Šárka Bozděková

 
Přírodniny jsou reálné – na jednu stranu dlouho nevydrží, na druhou jsou v případě zničení snadno nahraditelné. Dobrá inspirace, jak využívat přírodniny ke hře. Personifikace šišek – příspěvek k symbolické hře. Nevidomí hodnotitelé by ocenili nahrazení plastového víčka materiálem, který se k přírodninám víc hodí.

 

14.  B

O vlasech

Lucie Radová

 
Reálné vlasy a zajímavé účesy. Budeme zvědaví na reakce našich dětských čtenářů, dospělí hodnotitelé měli problém dotýkat se skutečných vlasů živých lidí. Jednoduché, srozumitelné, pěkné texty. Některé vlasy bohužel nedrží a odpadávají.

 

15.  B

Pletení babičky Karly

Helena Krtičková

 
Krásný text hovoru babičky s vnučkou, domov z něj jen dýchá. Čistá, pečlivá práce. Mnoho hmatově různorodých vzorků pleteniny, vše přehledně seřazené. Lze prohlížet knihu jako celek i vyndat každý vzorek jednotlivě. K porovnání klubíčka stejného materiálu. Sladěný také obal. Velmi zdařilé!

 

16.  B

Pobláznění šneci

Simona Pišlová, Miloš Kratochvíl

 
Výborně zvolený text, literárně na úrovni. Vtipná, čistá práce, žádné nadbytečné prvky a detaily, lehoučké na váhu. Zapracovat by se dalo na domech, omítka je většinou moc ostrá, porotci ji posoudili jako ne moc příjemný hmatový vjem. Domy města by byly srozumitelnější, kdyby měly okna. Paneláků mohlo být méně, trochu mate jejich zmenšení na poslední straně. Perfektně sladěná úroveň porozumění s obtížností hmatového prohlížení. Přestože Brailleovo písmo je na papíře (méně trvanlivé než na fólii), ilustrace jsou šikovně umístěné, zabraňují tak dotýkání textu s prvky na protilehlé straně, písmo se tedy o obrázky nemůže poničit.

 

17.  B

Pohádka o třech prasátkách

Lucie Hlaváčková

 
Pěkný klasický příběh, čistě provedená práce, zasahuje přesně fázi přechodu od 3D ke 2D zobrazení. Výborná je možnost manipulace, prasátka lze skutečně zasunout do domečků. Vlk hmatově vyznívá jako negativní postava. Skvělé atributy na zádech pro rozlišení prasátek jen škoda, že ne úplně dobře drží, třetímu prasátku by stačila jen cihlička (červený kosočtverec v knížce není, komín z tak malých cihel taky ne). Mate jiná střecha a komín na poslední straně (ve srovnání s předchozím zobrazením). Některé stránky mají příliš dlouhou část hřbetu, stránky knihy se proto rozjíždí. Srozumitelné a zábavné je dílo i proto, že zobrazeno je jen podstatné, stránky jsou nepřeplácané.

 

18.  D

Poznáte stopy mláďat?

Barbora Hofmanová a zvířátka

 
Je cenné, že se jedná o reálné stopy. Samotvrdnoucí hmota je pro hmatové prohlížení lepší než klasická sádra, škoda jen, že podklad je zprohýbaný a hmota vydává nepříjemný pach. Drobné chybky v písmenkách Brailleova písma. Veselý je vtip s lidským mládětem – najdeme zde stopu Barunky, nejmladší účastnice soutěže.

 

19.  D

Přesmyčky

studenti AG pod vedením Simony Pišlové, Zuzana Pospíšilová

 
Jednoduché na prohlížení, náročné na přemýšlení, nepostrádá řadu vtipných momentů. Vynikající práce pro starší děti, ale i dospělé, kteří rádi luští a pracují s jazykem. Některé předměty jsou doplněny visačkami s textem, drobným vylepšením by bylo sjednocení směru textu (buď směrem od či naopak k předmětu). Dvojice nejsou na jedno kopyto, luštění je rozmanité. Jen předmětů je v jedné krabici tak moc, že i dospělí hodnotitelé byli brzy vysíleni nekonečně dlouhým vylučováním předmětů, aby nalezli řešení. Velmi nápadité!

 

20.  D

Rodinka Leváčkova a Praváčkova

Klára Novotná, Helena Formánková

 
Sešitů a knížek s úkoly pro vidící děti, které začínají se čtením a psaním, je nepřeberně. Zkušená autorská dvojice předkládá 5 svazků zábavných úkolů pro předškoláky, kteří poznávají svět bez možnosti zrakového vnímání. Didaktické dílo si klade za cíl připravit je na čtení v Brailleově písmu. Zaplňuje tak doposud prázdné místo! Metodicky krok po kroku vede nejen nevidomé dítě – s plným respektem k jeho tempu a způsobu rozvíjení hmatových dovedností, ale i jeho vidícího průvodce. Pracuje s rozvojem jemné motoriky prstů i rukou, která je zcela zásadní pro osvojení si brailských čtenářských dovedností (používání prstů jednotlivě, jemná souhra obou rukou, synchronizace práce prstů), získávání a chápání hmatových vjemů. Úkoly doslova lákají k používání hmatu. V postupných krocích se zde rozvíjí schopnost orientace v ploše, na stránce knihy, v textu. Dílo přitom nepostrádá hravost a zábavnost přiměřenou věku, pro který je určena. Využívá prostředí (školka), které dítě dobře zná, a aktivity (hra apod.), které běžně zažívá. Na úkolech ze života se dítě nenásilně připravuje na čtení skutečného Brailleova písma na papíře. To je zde představeno i jako grafická metoda, je možné s ním něco „nakreslit“, což zvyšuje jeho atraktivnost – lze s ním zajímavě nakládat, aniž jsou hned vyučována písmena. Dítě tak s Brailleovým písmem dělá zkušenosti dříve, než dojde na význam znaků. Nacházíme zde jednoduchost až k minimalismu, za kterým je znát hluboká znalost problematiky, vhled do celkového vývoje nevidomého dítěte, do specifického způsobu, kterým si dítě utváří představy o světě. Nápadité je použití magnetických prvků jako mezikrok k vyššímu stupni hmatových dovedností. Vynikající je postup od jednoduchého ke stále složitějšímu, komplexnějšímu. Některé detaily by bylo možné ještě vylepšit, např. na koberec ve školce doporučují nevidomí hodnotitelé příjemnější i „kobercovější“ materiál, na postýlkách pro prsty (rukavicích) jsou ztvrdliny od lepidla, „spáry“ v koupelně mohou být pravidelnější a v rozích lépe přilepené, hladký otvor ptačí budky potřebuje podložit, aby byl níže než zbytek stránky, nikoliv naopak. Profesionální práce!

 

21.  D

Sahej, hmatej, otáčej a dvakrát pojmenuj

Simona Pišlová

 
Zajímavá hmatově-jazyková luštěnka pro starší i dospělé. Rozvíjí představy, přináší nové informace o vizuální symbolice (turistická značka kostela, digitální písmo apod.). Skvěle minimalistické provedení.

 

22.  P

Šiška a její semínko

Julie Červená, Simona Pišlová

 
Krátký příběh pro nejmenší, snadný k porozumění. Málo prvků umožňuje prohlédnout všechno naráz a zažít tak pocit dokončeného úkolu. I otvírání a zavírání krabiček přispívá k rozvíjení hmatových dovedností.

 

23.  D

Terezčina knížka

Karolína Gymová, Kristina Horáčková, Eliška Hovořáková, Simona Pišlová, Terezie Sklenářová, Linda Tulachová

 
Práce studentského kolektivu. Vynikající pro nejmladší děti, hmatově přehledné. Úkoly by mohly být představeny jednodušším způsobem – kratším textem nebo názornou ukázkou. S drobnými komponenty by se lépe pracovalo, kdyby byly uloženy v pevných krabičkách, z malých pytlíčků se špatně vyndávají, přilepené kapsičky bohužel nedrží. Dobře zvolená krabice – tak akorát velká, ne zbytečně těžká. Manipulace s magnety je snadná i pro děti s motorickými obtížemi.

 

24.  B

Vánek Rozhněvánek a Labouť

Zuzana Špůrová

 
Umělecký záměr, a to jak v textové, tak obrazové části. Je otázkou, pro které děti se dílo hodí. Obrázky jsou hmatné, což umožňuje vidícím dětem vnímat je – vedle zraku – dalším smyslem a také si všímat zajímavé práce s materiálem. Pro nevidomého čtenáře ale působí trochu jinak: ostrost a tvrdost prvků neumožňuje hladce přejíždět po obrázku prsty, není vždy zřejmé, kde jeden prvek končí a jiný začíná, zda hrbolatost obrázku je záměrem, který má něco sdělit. Nevidomí čtenáři by ocenili větší variabilitu, výstižnost a příjemnost materiálu, také méně komplikovaný text. Igelit ani molitan bohužel neevokuje vodu, pro hmat to zůstává igelitem a molitanem. Kladem je veliká pečlivost a trvanlivost profesionálně provedené vazby.

 

25.  B

Vánoční příběh

Anežka Marie Dovolilová

 
Snadné čtení a prohlížení vánočně laděné knížky. Hmatová příloha nekopíruje informace z textu, ale přináší vtip, láká k dalšímu prohlížení. Znaky ♂♀ by mohly být menší. Příjemně lehoučké stránky. Skvěle málo textu pro začínající čtenáře!

 

26.  B

Vánoční trampoty

Eva Rozinajová

 
Pětidílná nesmírně vtipná série s vánoční atmosférou. Pečlivé šití, doufáme, že pro čtenáře KNIHOVNY HMATOVÝCH KNÍŽEK vydrží dlouho bez oprav. Tisk ob řádek ocení čtenáři – začátečníci. Obrázky jen nekopírují informace z textu, naopak je rozšiřují a doplňují vtipem. Ačkoliv jde o veršování na rodinné téma, postava člověka ani zvířete není zobrazena ani jednou, autorka si všímá atributů: např. doktor – vizitka, tatínek – zmazané brýle, maminka – recept, pes – čumák. Doplňkem je 5 ks 3D předmětů – ke každému dílu jeden, k ocenění je připálená vánočka hmatově velmi vystihující reálnou. Na mapu a části ryby by bylo třeba použít vhodnější materiál. Dílo připravuje vydatnou zábavu na delší čas, samostatné díly zase umožňují dočíst každou trampotu zvlášť. Humoru není nikdy dost!

 

27.  P

Vyprávění stromů

Simona Pišlová

 
Lehoučké, přehledné. Kapsy jednoduše zhotovené, funkční, žádný zbytečný materiál či váha. Neotřelé je představit stromy větvičkou (obvykle se představují listy), je ale otázkou, jak budou větvičky trvanlivé. I kdyby ale zůstal jen text, stojí za to, má vysokou úroveň, je nabitý množstvím informací, které jsou dětem blízké a srozumitelné, zároveň nesmírně zajímavé i pro dospělé.

 

28.  B

Zpřeházená povídka

Simona Pišlová, Branko Ćopić

 
Vynikající text, který by určitě stál za vydání v Brailleově písmu. Vtipy z textu jsou ještě umocněny v ilustracích, bohužel ale jen při zrakovém prohlížení. Pro hmat jsou obrázky zmatené, místy zcela nesrozumitelné, přispívá k tomu i míchání měřítek potřebné k zobrazení převrácení. Nejlepším momentem knížky je zobrazení zákrytu hory sluncem na prvním obrázku. Dítěti, které nemá zrakové představy, pomáhá osvětlit překrývání.

 

29.  B

Ztracená náušnice

Michaela Šámalová

 
Text knížky má vysokou úroveň, příběh je velmi zdařilý dějově i stylisticky. Vtipné je vložení živočichů coby stránek knihy, jejich pevné přišití umožňuje prohlížet je ze všech stran. Skvělý je nápad s vyšťouráním náušnice ze škvírky hřebenem, vyloženě ze života! Vynalézavost v materiálu – na přísavky chapadel je použita část klávesnice, škoda jen, že všechny dobře nedrží. Kniha je až dost těžká. Nevidomí porotci se lišili v názoru, zda hledání v písku je příjemné, či pro přílišnou upěchovanost neláká k prohrabování. Poctivá, trvanlivá práce!

 

 


Pořadatelé soutěže:

Asociace rodičů a přátel dětí nevidomých a slabozrakých v ČR


Sdružení Hapestetika

logo