Existuje však jeden problém, který může být pro rodiče nebo
učitele nepříjemný – svému žáku jaksi nemohou „číst přes rameno“. Pokud
totiž
nevidomý člověk čte, zakrývá svými prsty právě čtený text. Pokud tedy
dítě předčítá
nahlas, nemůžeme bezprostředně zkontrolovat správnost toho, co říká.
Některé texty v bodovém písmu jsou opatřeny
podtiskem
v tzv. černotisku – tak nazýváme náš běžný tištěný text. Bohužel
však
současná dostupná technika většinou neumožňuje, aby černotiskové
písmeno bylo
vždy právě pod příslušným písmenem bodovým. Zároveň i při tomto způsobu
tisku
je bezprostředně čtený text zakrýván rukama nevidomého čtenáře.
Také přelepování černotiskových
textů např. v dětských leporelech bodovým textem na průhledné
fólii má svá
úskalí. Jelikož bodové písmo musí pro čitelnost bříškem prstu
zachovávat
naprosto standardní velikost ( každé písmenko zabere obdélníček asi o
velikosti
6 x 3,5 mm) , zabere Braillský text většinou mnohem víc místa než
černotisk,
v němž je možné používat písmo o velice rozdílných velikostech,
kterým se
zrak při četbě přizpůsobí. Proto právě např. při opatřování dětských
leporel
bodovým textem dojde k tomu, že fólií s Braillovým písmem je
částečně
přelepen i obrázek na příslušné stránce, což zase znehodnocuje knihu
např. pro
vidícího sourozence.
Neziskové sdružení BrailleInk. v Texasu
v USA se
zabývá právě problematikou společné četby vidících a nevidomých,
nejvíce se
zřetelem k sourozencům nevidomých dětí a k situaci nevidomých
rodičů,
kteří chtějí sledovat čtenářské pokroky svého vidícího dítěte. Pokouší
se vytvořit
takové knížky, při jejichž společné četbě by se výše uvedené problémy (
zakrývání černotiskového textu, znehodnocení ilustrací, nemožnost
sledování
četby písmeno po písmenku) nevyskytly. Jde vlastně o
upravené běžné dětské knížky z masové produkce. Stránka knihy
vypadá
takto: Nahoře je původní ilustrace, kterou je možné nevidomému dítěti
popsat.
Pod ní je originální černotiskem tištěný
text jako v každé běžné dětské knížce. Teprve spodní polovina
stránky je
specifická – je na ní stejný text, ale v Braillově písmu, ovšem
nad každým
bodovým písmenkem je příslušné písmeno vytištěné černotiskem. Neboli:
Nevidomé
dítě, se pokouší o samostatnou četbu, zatímco rodič má dokonalou
kontrolu,
které písmeno se dítěti povedlo přečíst správně. Pro okolí dítěte,
sourozence
apod. je kniha i nadále plnohodnotná, s nedotčenými původními
ilustracemi
i textem. Navíc je takto pojatá knížka motivující pro ty, kteří se
z jakýchkoli důvodů chtějí s Braillovým písmem blíže seznámit
– mohou
si jednotlivá písmena vlastně sami „vyluštit“ a naučit se je. ( viz
obrázek)
Jana Vachulová,
Středisko rané péče Praha
(obrázek - www.brailleink.org)