Naše recenze

V dostupné literatuře najdeme jen málo  publikací, v kterých bychom mohli nalézt  praktické zkušenosti týkající se tvorby tyflografických materiálů. Pro ty z vás, kteří máte možnost číst v angličtině, bychom chtěli velice doporučit knihu švédské autorky Poly Edman TACTILE GRAPHICS. Ze svých dlouholetých zkušeností, kdy vytvářela velmi kvalitní materiály pro školní výuku švédských nevidomých dětí, shromáždila mnoho praktických poznatků. Ve své knize popisuje vhodné postupy a materiály pro výrobu matric k termoformovému lisování obrázků, navrhuje způsoby tvorby lepených a šitých obrázků atd. Dále rozebírá pravidla zobrazování jednotlivých skupin objektů – lidských postav a zvířat, nábytku, přírodnin atd. Na ilustracích dokládá vhodnější a méně vhodné tyflografické úpravy ilustrací z běžných učebnic. Hodně se věnuje i problematice plánků a zobrazení tras.

V následující ukázce ze 2. , 3. a 4. kapitoly se můžete o kvalitě publikace Tactile Graphics sami přesvědčit. Pokud byste měli zájem si ji prostudovat v anglickém originále celou, případně se alespoň podívat na hojné ilustrace, kterými je text proložen, můžete se obrátit na Janu Vachulovou , Středisko rané péče, Praha 1, Haštalská 27 ( mail praha@ranapece.cz ) .
Kniha je v knihovně střediska a je možné se dohodnout na prezenční četbě (knihu nepůjčujeme !!! ).

Pokud byste si ji chtěli zakoupit, uvádíme údaje:  

American Printing House for the Blind, Inc.  (APH)

American Foundation for the Blind
11 Penn Plaza, Suite 300
New York, NY 10001

Tactile Graphics by Polly K. Edman
544-page paperback book,
ISBN 0—89128-194-0, $59.95

 

Ukázky z knihy TACTILE GRAPHICS ( bez ilustrací)

 

„ Kapitola 2

Obrázky pro podporu hmatového vnímání (Tactile experience pictures)

Vytváření obrázků podporujících hmatové vnímání je běžnou technikou zejména pro malé čtenáře. Je založena na využití materiálů, které jsou dítěti známé, a cvičí jejich schopnost rozlišovat různé tvary a povrchy.

Obrázky jsou vytvářeny z řady různých materiálů včetně dřeva, textilu, smirkového papíru, kovů, kůže, srsti a plastů, které jsou nalepeny nebo přišity k podkladovému kartonu. Materiál by se měl hmatově podobat zobrazovanému předmětu. Je důležité, aby se výběr materiálů řídil hmatem, nikoli zrakem, i když je dobré myslet i na to, že obrázek může být používán i lidmi slabozrakými nebo se zbytky zraku, a podle toho výběr materiálů usměrnit.

Tyto obrázky nejsou určené k množení pomocí termofólie - to by naprosto smazalo rozdíly tloušťky, teploty a povrchů použitých materiálů. Plastové kopie jsou vynikající pro hromadnou produkci, ale nic nenahradí dojem z kontaktu se skutečnými materiály.

V dalším textu najdete pokyny týkající se zobrazování perspektivy, poměrů velikostí, referenčních linií atp.

Náměty k obrázkům podporujícím hmatové vnímání:

- můžete zapojit i čich, pokud využijete škrábací voňavé nálepky – jsou vyrobené z papíru napuštěného speciálním inkoustem, který po poškrábání nehtem začne vonět. Dají se koupit v některých papírnictvích.

- Zapojte sluch využitím hrajících tlačítek (která můžete vypreparovat z hrajících pohlednic). Nezapomeňte udělat z druhé strany papíru dírku, aby bylo zvuk dobře slyšet.

- Podporujte čtenářovu potřebu aktivní spoluúčasti – použijte prvky jako okna, poštovní schránky nebo peněženky, které se dají otevírat, ruce a nohy, které se hýbou, kola, která se točí, díry, do kterých se dají strčit prsty, zipy, knoflíky, přezky a magnety…

- Abyste usnadnili rozpoznávání, dodržujte jednoduchost obrázků. Více jednoduchých obrázků je lepší než jeden komplikovaný

-  Zachovejte jednoduchost prvků bez zbytečných ozdob – ptejte se sami sebe,  které detaily jsou opravdu podstatné

- Ujistěte se, že obrázek vydrží hrubší zacházení – malí čtenáři nejsou při prohlížení obrázků zrovna jemní! Přilepte materiály k podkladu kvalitním lepidlem vhodným pro daný materiál (v našich podmínkách se nejlépe osvědčil chemoprén použitý v souladu s návodem, naopak se příliš neosvědčuje tavící pistole). Všechny prvky musí být po nalepení zatíženy, aby dokonale přilnuly. Na povrch z nestejně vysokých materiálů můžeme položit vrstvu pěnové gumy, která zajistí rovnoměrné rozložení váhy těžítka na všechny části obrázku.

- Samolepící materiály zpravidla nedrží tak dobře jako ty, které jsou přilepené lepidlem.

- Pokud je to možné, přišijte předměty na obrázku k podkladu. Ztracený kousek obrázku může úplně změnit jeho význam.

- Pokud má být obrázek součástí knížky, přelepte stehy z rubové strany textilní lepící páskou a potom celou zadní stranu přelepte papírem, aby uzlíky nepoškodily text nebo další obrázky v knížce.

- Některá lepidla mohou leptat určité plasty – je potřeba najít jiný způsob jejich upevnění (přišít, přilepit oboustrannou lepící páskou).

 

Speciální techniky

pro vytváření postav

 

- nakreslete si „střih“, který překleslíte na tvrdý papír. Střih uchovejte pro případné pozdější opravy poškozených čístí obrázku.

- Použijte několik vrstev lepenky pro vytvoření hlavy, paží, nohou – vzdálenější části těla budou jen z jedné vrstvy, bližší z více vrstev. Při znázornění postavy zezadu udělejte celé tělo z jedné vrstvy a přidejte jednu vrstvu navíc na hýždě. Při zobrazení postavy zepředu bude přidaná vrstva na hlavě, břichu, u ženy poprsí. Z boku bude na jednovrstvém základu postavy druhá vrstva s hlavou a bližší nohou a paží.

- K simulaci pokožky můžeme použít samolepící pásku vhodné barvy. Nalepte pásku na karton tak, aby ho přesahovala, a zahněte ji na rub – zabráníte tím třepení a loupání obrázku na vrstvy. Při překrývání oblých tvarů přečnívající část pásky nastříhejte na jemné proužky, aby při zahýbání na rub nevznikly vrásčité okraje.

- Na vlasy lze použít pravou nebo umělou srst. Nejlépe se vyřezává z rubové strany žiletkou nebo skalpelem. Dbejte na to, aby srst směřovala správným směrem.

- Oči lze vytvořit vlepením hlavičky špendlíku nebo korálku do otvoru vyraženého v kartonu průbojníkem. Korálky lze pro větší pevnost přišít ke spodní vrstvě kartonu.

- Rty lze vytvořit prošitím hlavy gumičkou. Zuby lze znázornit pomocí různých semínek, například rýže.

- Při vytváření oblečení nalepte látku na karton a zahněte a zalepte ji dospodu, aby se netřepila. Nezapoměňte, že oblečení ve skutečnosti většinou nepřiléhá těsně na tělo – snažte se ponechat přirozené záhyby. Pokud je to možné, lepte látku jen z rubové strany kartonového tvaru – na líci ji ponechte volnou, působí to přirozeněji a lze přes látku cítit tvar těla. Postavu lze také polepit pod oblečením tenkou vrstvou molitanu – působí pak plastičtěji a přirozeněji. Pokud se postava vyskytuje v knížce opakovaně, stejné oblečení a účes na všech obrázcích usnadní její identifikaci. Ještě jeden dobrý tip: na opasky se dají výborně použít řemínky od hodinek.

- Pokud jde o barvu a strukturu – pokud vám nějaký materiál vyhovuje svou strukturou, dbejte také na jeho správnou barvu. Nevidomému čtenáři sice na barvě nezáleží, ale obrázky mohou využívat i děti slabozraké nebo se zbytky  zraku a možná se na ně rád podívá i vidící sourozenec.

- Jedním z velmi vděčných materiálů je smirkový papír – vyrábí se v celé škále hrubosti od nejhrubšího vhodného pro znázornění silnice po jemnější – omítka budov, pláž, písečná pěšinka. ( Pozn.: Lze použít i „krupicový papír“, vytvořený nasypáním krupice na papír potřený disperzním lepidlem – po zaschnutí oddrolíme přebytečnou krupici a vzniklá hrubost povrchu je pro některé děti příjemnější než smirek.)

 

Pro vytváření zvířat:

- pro vytvoření těla může být použita srst. Lepte ji tak, aby chlupy směřovaly od hlavy k ocasu. Tvar z kůže vyřezávejte z rubové strany, z lícu upravte nůžkami délku chlupů. Zkraťte chlupy na nohách a hlavě pro snazší rozlišení tvaru.

- Drápy lze vytvořit z potaženého elektrikářského drátu. Zadní stranu bužírky je možno zbrousit nebo seříznout pro snazší přilepení.

- Fousky vytvoříte z tenkého drátu, voskované nitě nebo koňské žíně.

 

Pro text:

- umisťujte text v knížce na stejnou stránku jako obrázek – slova nebo i jen krátký nápis nad obrázkem usnadní čtenáři porozumění obrázku.

- Před sestavováním obrázku naplánujte, kde bude umístěn text, napište ho na čtvrtku braillského papíru a tu pak celou přilepte na podkladový karton (například  pomocí oboustranné lepící pásky nebo lépe tenoučkou vrstvou disperze). Na tuto čtvrtku pak nalepujte celý obrázek. Vyhnete se tak pozdějšímu dolepování štítků s textem, které mohou na obrázku působit rušivě.

- Při vytváření vazby mějte na paměti, že pro nejmenší čtenáře je vhodné obrázky vázat například do kroužkových desek. To umožňuje snadné vyjímání jednotlivých stránek a jejich případné opravy nebo nahrazení novými.

 

Nefigurativní obrázky

 

Nefigurativní obrázky jsou vytvořené z nerealistických tvarů – kolečko může symbolizovat osobu, nepravidelný tvar domeček atp. Tyto obrázky mohou rozvíjet hmatovou zkušenost samy o sobě, ale neposkytují čtenáři informaci o vzhledu předmětů v okolním světě.   

  

Kapitola 3

 

Požadavky na zobrazení

 

Schopnost oka rozpoznat tvary a vzory a porozumět jim prostřednictvím asociace, předchozí zkušenosti a opakování je podstatně vyšší než schopnost prstů rozpoznat stejné tvary, vzory a formy převedené do hmatové podoby. Vidící lidé mohou vyloučit zrakové vjemy, které jsou nehmotné (např. stíny, odlesky). Nevidomý vnímá vše, co mu přijde pod prsty – každou linku, tečku, strukturu. Nemá možnost ignorovat „zrakové“ dojmy. Mějmě na paměti tento rozdíl – je naprosto zásadní!

 

Základní zásady

 

Úkolem všech, kteří vytvářejí hmatová zobrazení, je udělat je maximálně srozumitelnými. Vždy musíme mít na mysli jejich dopad z hlediska nevidomého čtenáře. Zde je několik cest, jak toho dosáhnout:

- znát rámec zobrazení – fakta, která musíme mít na paměti při vytváření hmatových zobrazení

- znát schopnosti, znalosti a zkušenosti čtenáře

- pečlivě editovat obrazovou předlohu, dříve, než ji budeme převádět do hmatové podoby

- korigovat výsledky své práce svýma rukama, nikoli očima.

 

V následujících kapitolách se budeme věnovat širokému spektru tyflografiky. Cílem tyflografiky je předat lidem se zrakovým postižením řadu různých informací co nejsrozumitelnější cestou.

Nabízíme náměty, nikoli rigidní pravidla. Řada lidí ověřila, že uvedené poznatky jsou přijatelné a použitelné. Nicméně můžete najít i jiná řešení pro sestavování svých hmatových zobrazení. Uchovejte si otevřenou mysl. Pracujte se svými čtenáři, poslouchejte jejich komentáře a náměty.

První pravidlo, které bychom si měli pamatovat: nejvíce informací může nevidomý čtenář získat z rozdílné výšky reliéfu jednotlivých částí zobrazení. Toto zjištění může ovlivnit způsob vytváření vašeho zobrazení i techniku, kterou použijete. Jednoduché kresby, obrysy, geometrické tvary a grafy mohou být dostatečně srozumitelné při použití jedné výšky figury vůči pozadí. Stačí použít reliéfní linii nebo speciální zpěnitelný papír. Složitější zobrazení s více úrovněmi bude vyžadovat více času, úsilí i vybavení. Nezávisle na metodě, kterou zvolíte, vždy mějte na mysli „pravidlo 3 milimetrů“- mezi jakýmikoli dvěma liniemi, symboly, povrchy, šipkami, nápisy či tvary ponechte mezeru minimálně 3 milimetry (přibližně vzdálenost dvou braillských písmen v textu) nebo větší, aby bylo zobrazení srozumitelné.

Poté, co se rozhodnete, co budete dělat, pro koho a jakou metodou své grafické zobrazení vytvoříte, je čas zvolit velikost a tvar zobrazení. Toto rozhodnutí se týká celkového formátu a zvoleného měřítka a je potřeba se mu věnovat dříve, než se pustíte do zpracování grafického návrhu.

 

Velikost

Na nejvhodnější velikost hmatového zobrazení je mnoho protichůdných pohledů. Protože je známo, že prsty nejsou tak citlivé pro rozlišování detailu jako oči, někteří prosazují velká zobrazení, aby čtenáři mohli porozumět tomu, na co sahají. Na druhou stranu jiní tvrdí, že malá zobrazení jsou vhodnější, protože umožňují vnímat více informací naráz. Mnoho lidí je přesvědčeno, že hmatový obrázek by se měl držet rozměrů ruky – vzdálenosti konce palce a malíčku při roztažených prstech. Jiní dávají přednosti prostoru o velikosti dvou rukou s roztaženými prsty vedle sebe.

Rozhodnutí je ná vás v závislosti na obsahu zobrazení. Malá zobrazení s velkým množstvím detailů působí nepřehledně a zmateně. Měla by být zvětšena nebo rozdělena na více částí. Pokud vytváříte celkový obrázek nebo mapu, vytvořte zobrazení v malém měřítku, jednoduché a s minimem detailů. Doplňte ho zobrazením ve větším měřítku, které zachycuje jednotlivé podstatné části předchozího zobrazení.

Ideální rozvržení by mělo samo vést čtenáře bludištěm linií, tvarů a materiálů s minimálním úsilím a dovolit mu rychle lokalizovat důležité informace.

Čtenář je velice důležitým kritériem pro výběr obsahu, velikosti a měřítka. Určujícími faktory je jeho mentální věk a schopnosti, znalosti a zkušenosti se čtením hmatových obrázků.

Aby získal maximum ze čtení reliéfního zobrazení, musí být čtenář trénován v používání svých rukou. Uvědomila jsem si to velice jasně při práci ve třídě nevidomých dětí před mnoha lety. Bylo naprosto nezbytné vést děti k tomu, aby používaly při zkoumání předmětů obě ruce! Fyzioterapeutka Louise Zeuthenová (1976) vysvětlila, proč tomu tak je: „Když dítě dostane dřevěnou lžíci a uchopí ji jednou rukou, není to pro něj lžíce, ale jen kousek dřeva. Teprve spoluprací rukou může vnímat skutečný tvar a velikost lžíce.“ Tento poznatek lze také aplikovat na „vidění“ reliéfních obrázků. I když to hlavní – možnost předmět uchopit – je při dvourozměrném zobrazení nemožné, aktivní použití obou rukou je přesto nezbytné pro čtení a porozumění hmatovým obrázkům.

Je dobře známo, že pravá a levá hemisféra jsou napojeny na své antény – ruce – , z nichž přijímají informace odděleně. Dr. Roger W. Sperry a jeho kolegové z Kalifornského Technologického Institutu zjistili, že obě hemisféry lidského mozku jsou zapojeny do vyšších funkcí porozumění a že každá hemisféra používá jiný způsob zpracování informací  (Edwards, 1979).

Podle toho by bylo pro nevidomého čtenáře nejvýhodnější používat pro rychlé skenování reliéfního zobrazení obě ruce. Při společném systematickém pohybu obou rukou shora dolů po obrázku (horizontálně, vertikálně nebo v kruzích) by měl čtenář získat celkový přehled o zobrazení a vyhnout se nebezpečí, že přehlédne nějakou podstatnou část obrázku. S touto technikou na paměti byste měli být schopni  zvolit vhodnou velikost, množství detailů a umístění prvků vašeho zobrazení.

Srozumitelnost symbolů má zásadní význam. Z tohoto důvodu je často nutné zobrazení zvětšit oproti tištěné předloze. Mějte na paměti, že mladší děti (a také diabetici, kteří mohou mít sníženou citlivost v prstech) potřebují větší velikost symbolů, tvarů a struktury než starší děti. Zároveň ale nezapomeňte, že malé děti mají malé prsty a mohou se v příliš velkých tvarech snadno ztratit.

 

Formát

Rozhodnutí o formátu zobrazení je jednodušší. Každá země má standardizované formáty papíru, jejich konkrétní velikosti nejsou podstatné. Naše náměty jsou použitelné pro libovolné velikosti papíru.

Pro volbu velikosti formátu je důležitých několik faktorů:

- Vytváříme jedinečný obrázek, nebo předlohu pro sériovou produkci? Při jediném prototypu nejsme omezováni vnějšími faktory, jako jsou typické formáty papíru nebo dimenze použité techniky. Reliéfní obrázek může mít rozměry nástěnného obrazu, hrací karty nebo kapesní mapy. Naopak při sériově produkovaných obrázcích musíme brát ohled na stroje, použité k rozmnožování – vakuový lis, kopírka, silk-screen frame atd. budou určující pro volbu maximální velikosti obrázku.Důležitá je také dostupná velikost papíru nebo fólie.

- V jaké formě bude materiál prezentován? Pokud má být součástí knihy, bude maximální velikost dána standardním formátem braillského papíru. Pokud má být požit jako nesvázaný doplněk výukových materiálů, může být formát variabilní. Pokud jde o pracovní list, který má být použit žákem v braillském psacím stroji, musí brát ohled na rozměry stroje.

Knihy, mapy a obrázky pro mladší děti by měly mít velikost poloviny standardní braillské stránky, protože malé děti dávají přednost menším formátům (cca A5). Malým dětem se s tímto formátem lépe manipuluje, snáze ho přenáší a zabere při práci méně místa.

Tento formát je také ekonomický – je možné tisknout dvě knihy naráz, protže zabírají pouze půlku stránky. Podstatná je i úspora ve spotřebě fólií do vakuového lisu.

- Kolik informací má být na stránce zobrazeno?  Pokud je obrázek nebo mapa větší než dovoluje standardní formát, je potřeba formát zvětšit. Někdy to lze vyřešit použitím archu na šířku místo na výšku.   

 

Obrázek nebo mapa by vždy měly směřovat směrem od vazby, aby čtenář nemusel při prohlížení natahovat ruku přes vazbu. Také dbejte na ponechání dost širokého okraje na straně vazby – aby při svázání část obrázku nezmizela.

Další možností změny formátu je umístění obrázku na jednu stranu a popisků na protější stranu. Takovým způsobem student nemusí otáčet stránku, když si prohlíží obrázek a čte k němu instrukce. Je ovšem důležité upozornit knihvazače, že se jedná o protilehlé stránky (např. lze jednu označit ustřižením rohu), aby byly sešity textem k sobě, ne za sebou jako obvykle.

K obrázkům typu map nebo rozkrokovaných zobrazení s dodatečnými popiskami je možné přilepit k pravému okraji archu další stránku. Tato stránka musí být o něco užší, aby se dala složit dovnitř knížky. Při této technice je vhodné použít nějaký systém, který povede čtenáře z jedné části zobrazení do druhé – například referenční linii, šipky, číslování nebo vysvětlující text.

Stránky slepte velice ohebnou lepicí páskou, která časem nevysychá a nepraská. Při slepování nechte mezi stránkami malou mezeru, aby se snáze ohýbaly. Textilní páska nebude z vnější strany lepkavá, pokud ji potřeme lehce křídou.

Tento formát je výborný, pokud potřebujeme zobrazit příliš mnoho informací na to, aby se vešly na jednu stránku, ale zároveň potřebujeme, aby celé zobrazení bylo zachováno pohromadě – např. obrázky či mapy a jejich popisy, schémata elektrických obvodů apod. Je to ale také dražší způsob, což je důležité při masové produkci.

Skládací a protilehlou stránku lze také použít v kombinaci (viz. obrázky D a E).

Při vázání knih s obrázky je nutno brát v úvahu také následující faktory:

- výška reliéfního materiálu vázaného do knihy by měla být relativně malá (1 – 2 mm)

- pro snazší prohlížení by reliéfní obrázek měl ležet na plochém povrchu. Hrboly způsobené „prosvítáním“ následujícího obrázku jsou velice rušivé

- spirálová vazba umožní čtenáři otočit stranou všechny ostatní listy kromě toho, který si prohlíží, nezávisle na tom, kde v rámci knihy je stránka umístěna. Vazbu v kroužkovém šanonu lze rozebrat a prohlížet si jednotlivé stránky samostatně. To nejen usnadní prohlížení hmatového obrázku, ale i jeho případné opravy nebo nahrazení.

 

Využití obrázků a čtenářské dovednosti

 

Některé typy taktilní grafiky jsou velice potřebné. Přesto je velice težké stanovit si časové nebo cenové limity. Bude náš materiál nebo knížka používán na jeden rok nebo déle? Je určen více čtenářům, nebo jen jednomu? Odpovědi na tyto otázky nám pomohou rozhodnout, kolik času a prostředků je rozumné do výroby obrázku investovat.

Obrázky nebo mapy pro rozvíjení hmatových zkušeností (tactile-experience pictures) jsou specifickou kategorií. Často jde o jednotlivé obrázky, jejichž účelem je umožnit čtenáři setkání s různými materiály. Jako ilustrace knížky stimulují hmat malých čtenářů a podporují jejich rozlišovací schopnosti.

Mapy rozvíjející hmatovou zkušenost mají velký význam pro začínající uživatele map. Přirozené materiály se mnohem snáze rozlišují, poznávají a sledují než jejich výlisky do plastové fólie. Ovšem obrázky pro rozvoj hmatové zkušenosti jsou mnohem náročnější na výrobu. Proto naše rozhodnutí, jaké materiály použít, je vázáno na konečné využití našeho produktu. Obrázek vytvořený v jednoduchých podmínkách z materiálů běžně dostupných v našem okolí může být pro nevidomeho čtenáře mnohem smysluplnější než obrázky nebo mapy vytvořené ve speciálním studiu s dokonalým vybavením. Záleží na našich znalostech a tvořivosti, abychom vytvořili obrázek, který bude požívat mnoho čtenářů po řadu let.

V zásadě byla tato kapitola věnována vytváření obrázků pro učebnice. Hromadně produkované materiály, které budou používány po několik let, zasluhují větší investici, pokud jde o čas i prostředky.

K učebnicím je možno vytvářet volné ilustrované listy – mohou být použity zároveň k více různým učebnicím, je možné je podle potřeby aktualizovat nebo nahrazovat – zde je obhajitelný nákladnější způsob realizace. Učebnici, kterou je potřeba  každý rok aktualizovat nebo která má sloužit jen jednomu studentovi, budeme ilustrovat úspornějším způsobem. Využijte jednoduché kresby reliéfními čarami nebo obrázky vytvořené na zpěnitelném papíře. Uchovejte si předlohy pro případné další použití. Také množství reliéfních obrázků by mělo v takovém případě být omezeno.

Množství obrázků, map nebo grafů v knížce je dáno množstvím informací, které chceme ilustrovat. Není někdy jednodušší popsat věc slovně než vytvářet hmatový obrázek? Uvažujte kriticky o každém obrázku, než ho začnete vytvářet.

Poptávka po hmatových ilustracích knížek pro děti se zrakovým postižením stoupá. Je velice náročné udržet krok s množstvím dětí, které se vzdělávají v integrovaných programech po celé zemi – každé se učí podobným předmětům, ale z různých učebnic od různých autorů. V současné době neexistuje produkce taktilních knížek a obrázků, která by mohla uspokojit všechny potřeby. Proto ten, kdo vytváří hmatové obrázky, musí přísně posuzovat, co a jak zobrazit.

Shrňme základní požadavky, se kterými jsem se seznámili v této kapitole:

Na kvalitním hmatovém obrázku by nevidomý čtenář měl být schopen okamžitě lokalizovat důležité informace rychlým prohlédnutím stránky rukou. Důležité linie by měly být hrubší nebo vyšší než ostatní, aby okamžitě upoutaly pozornost. Velikost musí být přiměřená, aby bylo možno nahmatat jednotlivé linie, a případné popisky musí být umístěny tak, aby nesplývaly s obrázkem. Důležité části obrázku musí vynikat, stránka se nesmí rozplývat do nedefinovatelné směsi linií a Braillu. Krátce, nesmí působit chaoticky a nerozlišitelně.

 

Kapitola 4

Obrázky

 

Příliš mnoho linií v hmatovém zobrazení působí nepřehledně. Dodržujte jednoduchost obrázků. Zamyslete se nad účelem obrázku a zobrazte jen ten nejdůležitější prvek nebo prvky – nejlépe jen jeden nebo dva předměty nebo postavy na jednom obrázku.

 

Jednoduchost

Vyhněte se všem nepodstatným detailům. Každý předmět, tvar nebo symbol musí přinést čtenáři podstatnou informaci a musí být snadno rozlišitelný. Tvary by měly být co nejjednodušší, bez ozdob, se srozumitelnými obrysy. Problém příliš mnoha informací na jednom obrázku můžeme vyřešit rozložením zobrazení do více obrázků.

 

Rozkrokované obrázky

Uvádíme čtyři způsoby, jak vytvářet rozkrokované obrázky:

  1. V této metodě je u všech obrázků zachováno stejné měřítko. Nejprve zobrazte základní tvar figury nebo předmětu. Poté ukažte jednotlivé součásti fogury nebo předmětu, a to buď tak, že je zobrazíte odděleně, nebo je na každém dalším obrázku budete postupně přidávat, až dosáhnete konečné podoby. Touto metodou budete potřebovat tři nebo více obrázků nebo jejich částí (viz A a B).

Pro zjednodušení rozpoznání figury můžeme opakovat základní tvar objektu v každé části zobrazení (viz C). Základní obrys může být naznačen reliéfní čárou nebo tvarem ze stejného podkladového materiálu. Dbejme přitom na zachování jednotného měřítka.

Schematický obrázek je další variantou rozkrokovaného zobrazení. Jednotlivé části zobrazení jsou ukázány samostatně, ale jsou uspořádány tak, že jejich vzájemná souvislost je ihned jasná (viz D). Tato technika je obzvláště užitečná pro technické náčrty. Reliéfní zobrazení založené ???? na obrázku nebude zobrazeno v perspektivě, ale jako půdorys nebo bokorys.

  1. V další metodě je také zachováno měřítko, ale mění se uspořádání figur a předmětů v rámci zobrazení. Nejprve zobrazte základní tvar figury nebo předmětu. Postupně zobrazujte jednotlivé kroky růstu, vývoje, rozkladu, pohybu nebo jiných změn, kterými původní figura prochází. Vhodné např. pro znázornění růstu rostliny, vývojových fází hmyzu atp. (viz obrázek).
  2. V této metodě je potřeba některé detaily zobrazení zvětšit, aby byly srozumitelné. Nejprve zobrazíme celý předmět. Část, kterou pak budeme ukazovat v detailu, může být na tomto obrázku zjednodušená. Tuto část označte rámečkem z reliéfní čáry nebo odlišným podkladem. Abychom se vyhnuli nedorozumění, použijeme pro zvětšený obrázek detailu stejné základní tvary, linie, materiály jako v základním obrázku. V závislosti na velikosti a tvaru obrázku umístěte zvětšený detail na stejnou stránku nebo na protilehlou či rozkládací stránku. Je důležité upozornit čtenáře v popiskách nebo textu na změnu měřítka!
  3. Další metoda je vhodná pro zobrazení, které obsahuje několik důležitých informací, které je potřeba zdůraznit. Nejprve vytvoříme zjednodušený celkový obrázek, např. reliéfní čárou nebo zvýšeným podkladem. Označte oblasti, které budou ukázány v detailu (symbolem, číslem, odlišným materiálem nebo rámečkem). Označením těchto prvků na celkovém zobrazení ukážete čtenáři jejich vzájemný vztah. Následně umístěte obrázky zvětšených detailů v logickém pořadí na stejnou stránku, případně protilehlou nebo rozkládací stránku nebo následující stránku. Nezapomeňte v doprovodném textu informovat čtenáře o změně měřítka!

 

Rozkrokované obrázky byly již mnohokrát prověřeny praxí. Přesto se rozcházejí názory na to, jaké je jejich nejvhodnější pořadí. Někteří čtenáři dávají přednost postupnému sestavování obrázku z detailů ke konečnému složitějšímu celku, jiní upřednostňují nejprve jednoduchý celkový obrázek a pak postupné seznamování s podrobnostmi. Druhý způsob je často upřednostňován dětmi v integraci, zřejmě proto, že v učebnicích pro vidící jsou zobrazeny komplikovanější obrázky. Jejich rozložení na detaily umožní nevidomým studentům porozumět původnímu zobrazení. Obecně pro mladší děti může být velice náročné vytvořit si celkovou představu ze série zobrazení, ale starší žáci s tím již nemívají problém, pokud je zobrazení kvalitně provedeno.

Někteří lidé mají pocit, že rozkrokované obrázky zabírají v braillských knížkách příliš mnoho prostoru a jsou náročné na vytváření. Já jsem ale přesvědčena, že předávají čtenáři velice důležitou informaci co nejjednodušším způsobem, a to je podle mého mínění účelem hmatových ilustrací.

 

Nedostatečné zjednodušení

 

Bohužel tvůrce tohoto obrázku podle předlohy z učebnice matematiky pro první třídu se nechal příliš ovlivnit vizuální předlohou a zapomněl na zásadní otázku číslo jedna, kterou bychom si měli položit vždy, než se pustíme do vytváření hmatových obrázků: Co je zde nejdůležitější? Měla by tato ilustrace být popisována ústně (učitelem), písemně (v textu učebnice) nebo graficky?

Účelem hmatového zobrazení vytvořeného podle původního obrázku je ilustrovat čísla. Učitelka ukazuje na kroužek s číslicí 4. Na tabuli jsou také číslice 1 a 2. Tato informace ale vlastně není podstatná. Při bedlivé prohlídce původního obrázku zjistíme, že jeho účelem není ukázat číslice, ale množiny o 1 – 6 prvcích. Obrázek i množiny bylo možné vysvětlit textem v knížce.

Nicméně můžeme se z tohoto obrázku mnoho naučit:

- na obrázku je toho příliš mnoho. Je přeplněný, a tudíž těžko srozumitelný.

- Chlapec u stolu nepřináší k zobrazení žádnou novou informaci

- Chlapec a stůl působí jako jedna figura – hmatově není možné rozlišit, že se jedná o dva samostatné útvary.

- Stůl je zobrazen v perspektivě a má jen tři nohy. Čtenář by tento obrázek chápal s obtížemi, i kdyby byl umístěn samostatně.

- Chlapec nemá vůbec nohy.

- Ukazovátko je větší než učitelka – takové zkreslení velikostí je velice matoucí.

- Řada obrázků v horní části mohla být zobrazena samostatně s prvky množin vyjádřenými jednoduchým geometrickým tvarem nebo tečkou.

Některé náměty, jak se podobným problémům vyhnout:

- použít stránku kroužků s různým počtem bodů uvnitř nebo stránku se skupinkami o různém počtu geometrických tvarů. Také lze použít stránku braillských šestibodů s různým počtem bodů.

- Pokud máte pocit, že je zde důležité zobrazit postavy, pak použít velmi jednoduchou figuru učitele ukazujícího na tabuli s množinami. Tento přístup by měl být použit pouze tehdy, pokud nám jde o to, aby obrázek mohlo prohlížet dítě v integrované třídě spolu se spolužáky a povídat si o něm. Přesto je nepravděpodobné, že by prvňák mohl porozumět takovému obrázku bez pomoci. Tato ilustrace rozhodně není nejvhodnější, lepší by bylo postavu učitele vynechat.

 

Detaily

Obrázek s příliš mnoha detaily na malé ploše je nepřehledný. Pokud jsou detaily nezbytné, zvětšte obrázek natolik, aby kvůli různým povrchům, liniím, symbolům a podobně nebyl nesrozumitelný. Detaily hmatově podobné nesmějí být umístěny příliš blízko sebe, aby nepůsobily jako jeden celek. Pro dobrou srozumitelnost je důležitý kontrast povrchů a výšek.

 

Základní principy

Držte se základních tvarů předmětů, zvířat nebo postav. Snažte se zdůraznit nejdůležitější prvky. Například chobot a ocas slona jsou velice odlišné. Přehánějte, pokud je to nezbytné, ale nepoužívejte techniku kreslených filmů s obrovskými hlavami, malými tělíčky a obříma ušima. Základní tvar bez nadbytku detailů by měl dát nezdeformovanou představu o předmětu.  

 

Další náměty, jak si poradit s detaily:

- Udělejte podstatné detaily nápadné. Například sedící kočka bez uší a vousků vypadá jako sněhulák (obrázky A a B). Zdůrazněte důležité detaily. Dalším příkladem je stůl, který, pokud je zobrazen v jedné úrovni, může také vypadat jako dveře. Přidejte ještě jednu vyvýšenou vrstvu jako desku stolu (obr. C a D). Pamatujte však, že vytváření příliš mnoha detailů komplikuje obrázek nejen pro čtenáře, ale i pro tvůrce. A navíc se zobrazení může stát spíš méně informativním namísto více.

- Některé detaily jsou čistě vizuální – například skvrny leoparda, pihy na dětské tváři, proužky na těle hmyzu, vzorky na motýlích křídlech. Může být nezbytné zobrazit figuru s těmito vizuálními detaily i bez nich (viz E a F). Děti jsou zvědavé – ukažte jim to, ale přidejte slovní nebo písemný popis.

- Pokud jsou detaily sice nepodstatné z grafického hlediska, ale jsou důležité pro příběh, který ilustrují, nahraďte tyto detaily čísly nebo písmeny, která jsou vysvětlena v přiložených popiskách. Tento způsob můžeme samozřejmě použít pouze pro čtenáře, kteří už umí číst.

Na obrázku G je úkolem čtenáře najít odpověď na otázku „Co se tu stalo?“. Při hmatovém ztvárnění je důležité najít takový způsob, který bude dostatečně srozumitelný pro nevidomého čtenáře, ale zároveň nevyzrazuje odpověď. Obrázek ilustruje různé příklady práce s detailem a zjednodušením. V této scéně ze zimního lesa jsou stopy myši a nějakého většího zvířete, tři myší díry (východ z myšího hnízda, úniková díra, kterou si myš udělala, když uviděla blížící se zvíře, a další díra, kterou se myš o kus dál dostala bezpečně zase ven). Další díru vyhrabalo zvíře ve snaze dostat se k myši pod zemí. Nejdůležitějším detailem jsou stopy. Les je nepodstatný, a slovo „les“ napsané na obrázku nebo popis v doprovodném textu může nahradit jeho obrázek. Mnoho stromů by obrázek zbytečně znepřehlednilo a zmátlo by čtenáře.

V tomto případě bylo potřeba vytvořit mnoho kopií reliéfního obrázku, protože byl součástí populární učebnice. Použitou metodou produkce bylo reliéfní kopírování. Při použití této techniky je nezbytná jednoduchost, protože vytváří reliéf jen jedné výšky.

Díry zobrazené jako plná černá kolečka jsou nepoužitelné. Při reliéfním kopírování vystoupí do výšky a působí naopak jako kopečky. Oproti tomu díry zobrazené jako uzavřené kroužky s paprskovztými čárami kolem působí velice srozumitelně. Díky tomuto zpracování děti dobře porozuměly zobrazení a dokonce napsaly o dobrodružném myším útěku řadu zajímavých příběhů.

 

Celý předmět

 

Snažte se obrazovat předměty, lidi a zvířata vcelku – neukazujte půlku psa nebo tři čtvrtiny auta. Pro čtenáře je snazší obrázku porozumět, pokud znázorňuje celý objekt. Například tento obrázek s půlkou stromu může být pro nevidomého čtenáře dost podivný. Oproti tomu obrázek celého stromu na reliéfním obrázku nenechává čtenáře na pochybách, oč se jedná.

Výjimkou je obrázek řady postav, zvířat či předmětů, jdoucí z jednoho konce papíru na druhý. Kdysi jsem vytvořila obrázek řady koní, cválajících napříč stránkou. Z prvního koně byla viditelná pouze zadní polovina, zatímco z posledního jenom hlava. Když jsem tento obrázek zkoušela na dětech, vidící i nevidomé děti obrátily stránku, aby se podívaly, jestli tam jsou chybějící části koní. Neměly pocit, že „půlkoně“ jsou nějaká podivná nová stvoření. Byly jen zvědavé, kam se poděl zbytek. Vysvětlila jsem jim, že řada koní byla moc dlouhá, aby se vešla na stránku, a děti toto vysvětlení přijaly. Nicméně je vhodné přidat slovní nebo písemné vysvětlení, když vnášíme nějaký nový nebo neobvyklý prvek.

Nevidomé děti mi řekly, že mají raději, když mohou u lidských postav nahmatat obě ruce a obě nohy a u zvířat všechny čtyři nohy. Přirozeně jsou možné výjimky. První zásadou je zachovat obrázek jednoduchým a srozumitelným, a pokud je lidská postava ukázána z profilu s nějakým předmětem v ruce a přidání druhé ruky by obrázek jen zkomplikovalo, měli byste ji vynechat. Na obrázku holčičky se psem z profilu druhá ruka děti mátla, protože obrázek přeplňovala, a proto byla odstraněna.

Část předmětu, vytržená z jeho přirozeného prostředí a kontextu, je pro malého čtenáře těžko srozumitelná. Lidské ucho zobrazené samostatně může stejně dobře být škeble. Oproti tomu když je zobrazeno na příslušném místě na hlavě, je okamžitě srozumitelné, že jde o ucho.

Část předmětu může být umístěna na pozadí ve tvaru celého předmětu. Toto pozadí může být vyryto do podkladu rádýlkem, vytvarováno z provázku nebo vystřiženo z tvrdého papíru. Ukázka obrázku ucha nebo velrybí kostry nám ukazují příklady těchto technik.

Stejnou techniku můžeme použít, když chceme zdůraznit nějakou část objektu – například střechu domu. Střecha může být provedena v reliéfu, zatímco zbytek domku je zobrazen pouze reliéfní čárou.

 

Perspektiva

Slovo „perspektiva“ se v našem slovníku vyskytuje tak často, že ji nemůžeme pominout, i když  ji dítě nemůže zrakově zažít. Princip perspektivy by měl být nevidomým vysvětlen pomocí slov i obrázků. Mimo dosah smyslů nemusí znamenat mimo dosah pochopení, pokud použijeme vhodné obrazové i trojrozměrné vysvětlení (viz A a B). Patrně nejjednodušším způsobem vysvětlení perpektivy je přirovnání ke zvuku. Zvuk a obrázek může dát komplexější vysvětlení tohoto zrakového jevu. Blízké zvuky jsou hlasitější – větší, zatímco vzdálené jsou tišší – menší (obr. C). (Pozn.: K tomuto obrázku – obecně je vhodnější zobrazovat situace pouze v jedné úrovni, tento obrázek by bylo vhodnější rozložit na dva.)

 

Postavy a zvířata by měly být zobrazovány zepředu nebo z profilu. Paže a nohy by se neměly zkracovat a postavy by neměly být natočené ze čtvrtiny, protože takové vizuální charakteristiky mohou pro nevidomého působit zdeformovaně. Lidské chodidlo je srozumitelné, pokud je zobrazeno v pravém úhlu k noze (D). Bota nahmataná od špičky ztrácí veškerou podobnost s botou. I když překvapivě bosá noha zobrazená zepředu je i z tohoto úhlu dobře identifikovatelná (E).

Budovy, domy, ulice, nábytek, stroje a další předměty by měly být zobrazeny z boku nebo shora, nikoli z úhlu. Reliéfní zobrazení trojrozměrného předmětu v perspektivě bude jen změtí čar a povrchů, která s největší pravděpodobností čtenáře jen zmate. Jedním z problémů srozumitelnosti takových zobrazení je, že jich část chybí. Je skrytá pohledu (hmatu) za jinou částí obrázku. Například stůl zobrazený perspektivně může mít jen tři nohy.

Geometrické tvary je možné rozložit a ukázat každou jejich stranu ve vztahu k ostatním. Někteří nevidomí integrovaní žáci požadují, aby se v jejich učebnicích ukazovaly trojrozměrné obrázky stejně jako v černotisku, doplněné o obrázek stejného útvaru zobrazeného bez perspektivy, aby se mohli pokusit sledovat popis předmětu společně s ostatními spolužáky. Nicméně obecně se spíše vyhněte trojrozměrnému zobrazení, pokud je možný jiný způsob.

 

Pozice

Umisťujte lidské postavy i zvířata do přirozených poloh. Různě zkroucené polohy jsou bez vysvětlení těžko srozumitelné.

Reliéfní obrázek hrajících si dětí je dobrým příkladem špatného obrázku. Pozice dětí je velice těžko srozumitelná. Měly by sedět na zemi a hrát si s kostkami, ale jedno vypadá, jaké když tancuje, a druhé se kácí dozadu. Navíc se postavy vznášejí ve vzduchu – chybí zde referenční bod, ke kterému by čtenář mohl vztáhnout jejich pozici v prostoru. Pro tento podivný způsob zobrazení není žádný důvod. Pokud by byly postavy zobrazeny jako na náčrtu, s ukázanou podlahou (referenční linií), byl by obrázek pro čtenáře mnohem srozumitelnější.

 

Referenční linie

 

Postavy, zvířata, domy, auta, nábytek, květiny a hory by měly být umisťovány na linii, aby se nevznášely volně ve vzduchu a čtenář měl vodítko, kterého se může držet. Pokud je zobrazeno více předmětů, linie pomůže ukázet jejich velikost a vzájemný vztah. Linie může znamenat řadu věcí – ulici, podlahu, desku stolu nebo zem.

Můžeme také použít reliéfní linii k propojení souvisejících detailů. To je obzvláště praktické, pokud je obrázek rozložen na dvě nebo více rozevíracích stránek (A,B).

 

Poměry velikostí

 

Obrázek je způsobem prezentace objektu v kontextu s jeho okolím. Nezávisle na tom, zda obrázek je větší nebo menší než skutečný předmět, by měl být zachován poměr velikostí vůči ostatním předmětům na obrázku (viz příklad). Snažte se co nejvíce zachovat relativní velikosti postav k živočichům, stromů k budovám apod. Postava stojící u domu by měla být schopná projít jeho dveřmi (na rozdíl od uvedeného příkladu).

Pokud jsou dva předměty umístěny vedle sebe místo na samostatných obrázcích, umožňuje to čtenáři udělat si lepší představu o jejich skutečné velikosti. Obrázek slunečnice je například mnohem poučnější, když je uveden v souvislosti s postavou člověka (příklad).

Buďte důslední. Snažte se pokud možno dodržet stejnou velikost předmětů nebo postav v průběhu jedné knihy. Může to být náročné, když chceme zobrazovat velké a malé předměty zároveň (například autobus a kočku). Tento problém může pomoci vyřešit popisek k obrázku nebo vysvětlení. Výjimkou jsou obrázky dětí, živočichů, rostlin atp., které v příběhu rostou nebo mění svou velikost (nafukování balonku).

 

Měřítko

 

Měřítko je poměr mezi velikostí trojrozměrného objektu a jeho dvourozměrného grafického vyjádření. Pokud je to možné, měly by být předměty zobrazovány co nejblíže jejich reálné velikosti. Když je nutné obrázek zvětšit nebo zmenšit, měl by o tom být čtenář vždy informován (slovně nebo písemně).

Zvětšení obrázku neznamená vždy dosažení větší srozumitelnosti. Prohlížení velkého obrázku může zabrat příliš mnoho času, bude náročnější pochopit souvislost mezi jednotlivými součástmi obrázku a může se stát, že než si čtenář celý obrázek se všemi detaily prohlédne, ztratí představu o jeho celkovém uspořádání a vzdá to.

Pokud by něco podobného mohlo hrozit, udělejte raději dva obrázky. První jen jednoduchý s minimálním počtem detailů nebo popisků. Z tohoto obrázku si čtenář udělá představu o celkovém vzhledu objektu, jeho základních částech a jejich vzájemném vztahu. Druhý obrázek bude obsahovat požadované detailní informace. Tento druhý obrázek může mít zvětšené měřítko, aby se na něj všechny detaily a případné popisky vešly  (viz příklad z učebnice pro studenty ergonomie).

K vysvětlení měřítka malým čtenářům můžete použít jako příklad velký plážový balón, tenisový míček, hliněnku a hrášek. Všechny tyto „míče“ mají stejný tvar, liší se jen jejich velikost. Povídejte si s dětmi o jejich vzájemných poměrech, porovnávejte je.

 

Rozmanitost

 

V učebnicích matematiky nebo jazyků pro malé děti jsou často zobrazovány různé řady předmětů nebo postav. Při vytváření hmatových obrázků není většinou taková pestrost typů, tvarů nebo výrazů nezbytná. Látka, kterou se má žák naučit, se zpravidla týká spíše počtu než individuálních charakteristik zobrazených předmětů.

Opakování stejného tvaru předá stejnou informaci a přitom způsobí méně zmatku než mnoho různých tvarů. Tvar může být prezentován postavou, geometrickým tvarem nebo braillským šestibodem.

Pro snazší rozlišení by postavy v knížkách měly mít stejné oblečení (tvarem i povrchem) a účes v průběhu celé knihy, pokud není změna součástí příběhu. V opačném případě by rozmanitost vedla jen k nedorozumění.

 

Kontrast struktury

 

Kontrast struktury jednotlivých oblastí, linií nebo bodů obrázku je velice důležitý. Bez dostatečného kontrastu jednotlivé části splynou dohromady a budou nesrozumitelné.

Ohledně struktury platí několik základních pravidel:

- Vztah prvků obrázku a podobnost nebo rozdílnost jejich struktury je důležitější než jejich vlastní ztvárnění. Prvky vytvořené samostatně bez zřetele k jejich vzájemnému vztahu mohou strhávat pozornost nesprávným směrem a vnutit čtenáři zkreslenou nebo chybnou představu o obrázku.

- Vybírejte velmi rozdílné typy povrchů při znázornění dvou objektů blízko sebe, jinak splynou v jeden objekt. Například chlapec sedící na židli se snadno stane „židlochlapcem“, pokud nejsou struktury obou objektů dostatečně rozdílné.

- Buďte úsporní při výběru symbolů a struktur – příliš mnoho kontrastujících prvků je matoucí.

- Popisky, šipky a linie jsou obtížně rozlišitelné na strukturovaném povrchu. Ponechte kolem nich aspoň 3 mm volného prostoru. 

- Ostré tvary s hranami a plochým povrchem jsou snáze rozlišitelné než oblé tvary (viz obr. A a B).

- Vaše prsty by měly být hlavním soudcem povrchů a struktur použitých na obrázku.

 

Lidé

Viz kapitola 2

Základní pokyny pro vytváření obrázků lidí:

- Snažte se zobrazovat obě ruce a obě nohy s chodidly.

- Vlasy jsou srozumitelnější, když kopírují tvar hlavy a nejsou zatíženy vizuálním dojmem (pokud to není výslovně řečeno v textu). Například copánky působí na malé čtenáře jako další pár rukou. Tomuto problému předejdete použitím skutečných vlasů, takže struktura dítěti napoví, o co se jedná. Pokud jsou copánky potřeba v ilustraci množené na termofólii nebo reliéfním kopírováním, musí být jejich existence zmíněna v doprovodném textu.

- Hlavy jsou obvykla tak malé, že je nutné zachovat detaily obličeje velmi zjednodušené. Pusa je srozumitelnější jako  linka z reliéfní čáry nebo nalepeného provázku. Pusa jako otvor je srozumitelná jen ve větším měřítku.

- Prsty můžeme vyřezat z kůže nebo tenkého korku, aby se netřepily (což se často děje, pokud je vyrobíme z kartonu).

 

Zvířata

- Snažte se zobrazit všechny nohy včetně tlapek, drápů apod. Zvířata na tištěných obrázcích mají často nohy tak blízko sebe, že splývají v jednu tlustou nohu. Pokud je zvíře takto přeneseno do hmatové podoby, je to velmi matoucí. Ze zvířete se stane dvou nebo trojnohé stvoření, i když je znázorněn výškově rozdíl mezi nohama.

- Všimněte si polohy ocasu – je pro dané zvíře charakteristická? Například myší ocásek netrčí vzhůru ani nevisí dolů pod tělem. Ovečka na obrázku dětské knížky byla patrně okopírována z tištěného obrázku. Polohy jejích nohou a ocásku jsou natolik podivné a zmatené, že je obrázek pro nevidomého čtenáře naprosto nesrozumitelný. Vylepšit by se dal postavením ovečky na referenční linii.

- Odlište uši od rohů. Pro malé čtenáře je srozumitelnější, když má zvíře dvě uši, i když je zobrazeno z profilu, ale někdy to není možné, zvlášť pokud jsou uši drobné. Uši jsou srozumitelnější, pokud obě směřují stejným směrem – nahoru, dolů, do stran, a ne každé jinam, jak často vidíme na tištěných obrázcích.

 

Architektura

- Perspektiva je vizuální jev. Nepoužívejte ji při zobrazování budov, pokud k tomu není vysloveně důvod, například má-li obrázek sloužit pro vysvětlení zrakového vnímání a principů perspektivy.

- Budovy mají být umístěny na referenční linii.

- Zjednodušte budovy a domy – neumisťujte na ně zbytečně mnoho oken, dveří a dalších detailů. Nedělejte obrázky domů příliš malé, aby byly srozumitelné.

- Špičaté střechy se zdají srozumitelnější pro malé čtenáře než ploché – možná pro jejich zkušenosti s třírozměrnými modely, nicméně obě možnosti jsou přijatelné.

- Snažte se udržet jasný poměr velikostí mezi domy a postavami, stromy, auty, zvířaty a dalšími předměty, které se objevují spolu na obrázku.

- Stromy, křoví a ploty by neměly být umístěny bezprostředně u budov, aby s nimi nesplynuly v jeden celek a nemátly čtenáře

- Komíny na obrázcích vytvořených reliéfní čárou mohou být ponechány nahoře otevřené. Samy nevidomé děti je tak často kreslí (viz příklad).

- Jednotlivé cihly, kameny apod. vytvářejte z materiálu, který se neloupe a netřepí (kůže, plech, smirkový papír atp.).

 

Nábytek

- Volte tvary nábytku, které jsou čtenáři známé, zjednodušte je (viz příklad), zobrazujte je z profilu nebo zepředu.

- Nábytek by měl být umístěn na referenční linii – čtenář tak získá jasnější představu a více informací o vztahu jednotlivých předmětů na obrázku.

- Snažte se zachovat přirozený poměr velikostí nábytku a dalších předmětů na obrázku, pokud není v textu řečeno jinak. Ilustrace ke knížkám jako „O třech medvědech“ jsou výjimkou z tohoto pravidla. Další výjimkou je například obří nábytek jako vnímaný dítětem nebo maličký nábytek jako vnímaný obrem.   

 

Stromy

 

Strom je něco, co si nevidomý čtenář jen velice obtížně představuje. Mohou si osahat kmen a malý stromek, ale je pro ně obtížné pochopit obrovskou výšku borovice, mohutnost dubu, neobvyklý tvar palmy. Proto může být užitečné zobrazit strom spolu s lidskou postavou nebo domem, aby si čtenář udělal představu o velikostech.

- Stromy by měly stát na zemi vyznačené linií, ne se vznášet ve vzduchu.

- Zachovejte jednoduchý tvar, ale dbejte, aby stromy nevypadaly jako mrak na tyčce. Větve jsou pro strom stejně důležité jako končetiny pro člověka – ukažte je. Děti mi říkaly, že mají rády, když mohou nahmatat na obrázku větve.

- Pokud je účelem porovnání charakteristických tvarů stromů, dbejte také na zachování měřítka a poměrů jejich velikosti. Pokud se na obrázku objevuje několik stromů, nemusí být různého tvaru, pokud to není vysloveně součástí informace, kterou chceme předat. Opakování je přijatelné a usnadňuje čtenáři porozumění obrázku.

 

Na následujícím obrázku jsou stromy zobrazeny jen jako stylizované symboly, na nichž budou nápisy se jmény stromů. Důležitou informací tady není tvar stromu, ale jeho výskyt v krajině. Velikost obrázku a počet stromů vyžadovaly zjednodušení.

Udržujte si otevřenou mysl – navzdory tomu, že tyto stromy z dětské knížky jsou ve skutečnosti udělány z umělé petržele, nevidomým dětem se líbily a snadno v nich rozpoznaly stromy.“

 

Ukázky z knihy Poly Edman, TACTILE GRAPHICS