Tactus.cz
Hodnocení
soutěžních
knížek Tactus.cz 2009
Výsledky
3. místo
2. místo
1. místo
Věra Vondrášková získává
poděkování za dlouholetou spolupráci a mimořádné uznání odborné
poroty pro
nejstaršího autora hmatových ilustrací (88 let)
Hodnocení
jednotlivých děl
Kolektiv
autorů Střední odborné školy umění a managementu
v Praze 6
Oceňujeme
velikost autorského kolektivu (19 studentů) i chuť ke tvorbě
knížky
pro nevidomé čtenáře. Bohužel je škoda, že pracnost výroby nepřináší
adekvátní
výsledek. Braillovo písmo je velice obtížně čitelné, pokud nezachovává
standardní velikost znaků a vzdálenost bodů. Hmatové obrázky mají
množství
nápadů, ale doporučujeme je konzultovat s odborníky ve fázi
prvních
návrhů. Velice zdařilá je vazba leporela i opatření obalu na celou
knížku.
Soňa
Fialová
Čistota
provedení hmatových ilustrací. Příjemné jsou rolničky. Velice zdařilá
je jahoda
pod šlehačkou. Nepochopitelné a nesmyslné (a tím
i hmatově zcela
zmatené) jsou různé způsoby ztvárnění oveček, bohužel hlavního prvku na
obrázcích. Vlasy a vousy jsou ztvrdlé od lepidla. Výborný nápad
s houbičkami,
ovšem prvky při minimální manipulaci nedrží. Vtipná je idea
s postavením
hrnečku, zde ovšem chybí dno. Otáčení v šanonu je obtížné, navíc
se jím
ničí stránky. Velice pěkně zvolený text.
Kolektiv
studentek Pedagogické fakulty UK v Praze pod vedením Simony Pišlové
Nevyrovnanost
obrázků vzhledem k množství autorů. Velká pestrost použitého
materiálu.
Oceňujeme jednotlivé nápady, např. vůně bot, rybí šupiny, autentická
kůra
stromu, hmatově velice výstižná včela. Četné chyby v Braillském
textu,
špatná orientace textu.
Marie
Kunertová, Anna Vernerová
Lenka
Dlouhá, Jitka Šolínová
Čistě,
přehledné ztvárnění mravence, rozpoznatelného při opakování. Postrádáme
obrázek
holuba, o němž text hovoří. Vazba se rozpadá. Výborně zvolený
materiál na
kůzlátko. Doporučujeme vzít v potaz estetické hledisko.
Michaela
Šámalová
Vynikající
nápad, přehlednost počtu, vysoká hmatová čitelnost, jednoduchost pro
nejmladší
čtenáře, odpovídá zvolenému textu. Zbytečná robustnost ilustrací,
a tím
i celé knížky. Pro malé děti příliš těžké, nepevná vazba.
Lucie
Kupilíková
Hmatové
ilustrace jsou velice přehledné a čitelné, jde o čistou
a trvanlivou práci. Přesto, že řemeslné provedení je zdařilé,
knížka
působí až kýčovitým dojmem. Berušky jsou sice snadno rozpoznatelné, ale
pouze
přejaté z vizuálního způsobu ztvárňování, hmatově zpracovány
nejsou
ani charakteristické tečky. Překližkové desky působí těžce
a neesteticky,
jsou navíc těžké pro dětské ručky. Text je pro děti velice něžný
a poetický.
Šarlota
Múdra
Čistá
a přehledná práce, jde ovšem o nakupení množství nesourodých,
vzájemně nesouvisejících obrázků. Stále stejný materiál je fádní,
nedokáže dítě
upoutat, chybí nápad a vtip.
Postrádáme dále také rozdílné povrchy pozadí a objektů. Pěkná jsou
bludiště a různé druhy čar a křivek, ale ani tam autorka
nevyužívá
ani zdaleka možností, které tento způsob výroby obrázků umožňuje.
Naopak další
stránky se nedrží základních tyflografických pravidel. Nelze se
domnívat, že
hmatem lze, byť po komentáři vidícího průvodce, rozeznat např. jízdní
kolo a další
obrázky. Stránky jsou natolik slabé, že ilustrace vespod ruší hmatové
prohlížení. Velice pěkná, trvanlivá vazba.
Lenka
Svobodová, Vojtěch Hanzálek
Jsou-li
obrázky zamýšleny jako upřesnění textu na protější stránce, pak
z nich
nelze dobře vyčíst polohy dvou postav. Nevhodné je vrstvení materiálu,
dále
končetiny nalepené vrchem. Obrázky nejsou příjemné na dotek, což je
nepříjemné
při hmatovém prohlížení, ale i neadekvátní k tématu. Pro
nevidomého
je informativní pouze textová část knížky. Kniha je pěkně svázaná
a stránky drží pevně pohromadě.
Klára
Novotná, Helena Formánková, Věra Vondrášková
Učebnice.
Důsledně didakticky zpracované téma počátků čtení v Braillově
písmu,
hmatové provedení „Živé abecedy“. Autorky oprávněně respektují
specifika
Braillova písma (oproti černotisku). Učebnice svými nápady,
originalitou,
schopností zaujmout, zábavností, množstvím zdařilých i vtipných
obrázků
vystihuje dětskou mentalitu.
Doporučujeme jako základní materiál pro výuku bodového písma,
nejen pro
nevidomé prvňáčky (resp. předškolní počátky čtení), tak i pro
později
osleplé starší čtenáře. Některé detaily by zasluhovaly vylepšit.
Jana
Brůžková, Barbora Kosová
Vysoká
přehlednost a čistota hmatových ilustrací, materiálová
rozmanitost, okraje
jednoznačně vymezují umístění ilustrace. Vynikající, nesmírně zdařilé
jsou
zejména ilustrace, které se snaží zapůsobit emocí, nikoliv
konkretizovaným
výtvarným ztvárněním. Ilustracím nechybí nápad. Obrázky skvěle
vystihují
specifika a možnosti hmatového vnímání. Doporučujeme zlepšit
vzhled změnou
barvy podkladu, šedá (krabicová) zbytečně umenšuje estetický dojem.
Nepevná
vazba. Šikovný je obal (knížka v krabici).
Kolektiv
studentek Pedagogické fakulty UK v Praze pod vedením Simony Pišlové
Oceňujeme
velikost autorského kolektivu (8 studentek), množství autorů ovšem
vykazuje nestejnorodý celek. Použití skutečných přírodních materiálů je
na
jednu stranu dokonale věrné. Na stranu druhou nevydrží ani nejjemnější
hmatové
prohlížení, mnohé prvky odpadaly ještě před tím, než první čtenář
knížku
otevřel. Je vidět, že autorky pracovaly s velkým nadšením.
Kvalitou se
zcela vymyká velice vydařená poslední stránka.
Barbora
Kubálková, Lucie Prokopová
Vysoká
kvalita zpracování spočívá v jednoduchosti, přehlednosti.
Nejmladší věkové
kategorii, které je knížka určena, odpovídá po stránce délky knihy,
náročnosti
úkolů, souladu obrázku s textem, přehlednosti, velikosti obrázků,
snadností hmatového prohlížení. Pečlivé trvanlivé připevnění (přišití).
Otázkou
je výběr podkladového materiálu. Doporučujeme doladit sourodost
stránek. Pevná
vazba.
Lucie
Kupilíková
Čistá
práce, velice přehledné, výborná hmatová čitelnost. Materiál vystihuje
křehkost
motýla, zdobnost květu. Nádherný poetický text. Překližkové desky
působí těžce
a neesteticky, jsou navíc těžké pro dětské ručky. Rušivé je
neopodstatněné
použití robustních podstavců motýlů. Opakování motivu motýla je
přehledné, ale
monotónní.
Marie
Bortlíková
Vysoká
hmatová čitelnost ilustrací, i když ne vždy je použit výstižný
materiál.
Zcela netrvanlivé, i při nejjemnějším prohlížení odpadávají mnohé
detaily.
Pevná vazba.
Michaela
Šámalová
Pečlivé,
čisté a přehledné zpracování ilustrací. I když mnohé obrázky
jsou
hmatově čitelné, použití tak masivních materiálů a vysokých
reliéfů je pro
hmat nepříjemné a neestetické, pro děti i velice těžké.
Vydařené jsou
vlasy, vtipný je nápad s nakousnutým perníčkem. Autorce
doporučujeme při
další tvorbě konzultovat rozpracované návrhy.
Iva
Benediktová
Čisté,
pevné, trvanlivé provedení, hmatově výborně čitelné. Doporučujeme větší
pestrost a kontrastnost tvarů a materiálů. Příjemným
zpestřením jsou
zvonečky.
Hazem
Habiballah
Nevyrovnanost
provedení. Velice pěkně zpracované ztvárnění pavouka a labutě.
Pěkný text
hádanek. Velice neestetické z hlediska hmatového i zrakového
(obrázky, začištění, obálka).
Kolektiv
dětí i dospělých z Vršovic i odjinud pod vedením Simony
Pišlové
Originální,
vtipný nápad, zábavné češtinářské hříčky. Hravá forma práce
s jazykem.
Nápadité, materiálově pestré, s použitím skutečných předmětů,
vylepšené
zvukovým efektem. Práce čistá hmatově i přitažlivá zrakově.
Velikost
a přehlednost odpovídá dětské ručce, snadno přenosné. Nabízí
možnost
spolupráce textové a obrázkové části úkolu. Rozvíjí myšlení,
v dobrém
slova smyslu nutí čtenáře přemýšlet, nejde o triviální, okamžitě
jasné
řešení úkolu. Častá nečekanost obrázku dopřává působivý emotivní
zážitek.
Doporučujeme doladit některé detaily. Integrační moment, výborně
zpracované pro
nevidomé i vidící čtenáře.
Ludmila
Horová
Hmatově
čitelné, srozumitelné, čistě zpracované, možnost manipulace
s některými
prvky. Doporučujeme zařadit nápad, aby knížka
byla poutavější.
Libuša
Puškárová-Kordíková
Stránky
drží pěkně pohromadě a dobře se otáčí. Bohužel ilustrace jsou
většinou
hmatově velice nepovedené: nízký reliéf, monotónní materiál, slabé
a měkké
stránky, nerozeznatelnost objektu od pozadí.
Také text má nízkou úroveň, knížka nepředstavuje žádné společné,
ani
náznakem nastíněné téma. Nepřijatelný je pouze vizuální obrázek na
titulní
straně. Knížka má pevnou vazbu.
Kateřina
Horáková
Vynikající
práce, kniha vysoce hodnocená zejména nevidomými členy odborné poroty.
Autorka
jednoznačně tvoří obrázky v první řadě pro působivé hmatové
zážitky.
Nesmírně zdařilý, poetický text. V jednotě s ilustrací
vytváří
emotivní atmosféru, čtenář si užije výstižnosti mořských vln. Vazba –
šanon –
ruší poetičnost díla, místy je zbytečně zhuštěná ilustrace.
Kateřina
Moudrá
Velice
příjemné je použití přírodního materiálu, vysoká hmatová čitelnost,
trvanlivá
vazba, pevné ušití stránek. Bezkoncepčnost obrázkových výjevů.
Kateřina
Hrušková
Hmatově
dobře čitelné, přehledné, pečlivě vypracované. Značně nevyrovnané,
témata
vzájemně nesouvisejí. Nejlépe provedené části: Dráhy, Ptáci. Pevné
uložení
v obalu.
Miriam
Nevyjelová-Molnárová, Ivan Múdry
Čistá,
přehledná práce. Chybí černotisk. Většina obrázků je hmatově výborně
čitelná.
Zcela nečitelné je ztvárnění hrnce s párou. Doporučujeme zařadit
nápad,
aby knížka mohla zaujmout čtenáře.
Iveta
Trnková
Vazba
neumožňuje plné rozevírání stránek. Některé prvky jsou zpracovány pouze
zrakově, což nesplňuje základní tyflografické hledisko. Pěkně čitelná
jsou
písmenka latinkou na obálce, vtipné a zábavné manipulační prvky –
telefon,
korálky na gumičce, ručičky u hodinek, čepice sněhuláka.
Helena
Pilská, Zuzana Opekarová
Pěkné
dětské básničky. Největší předností je možnost sestavování příkladů
v závěru knihy. Stránky drží pohromadě. Dobře čitelná písmenka na
obálce,
naopak provedení číslic uvnitř knížky je není pevné, trvanlivé,
v některých případech tvarově nevystižené (zejména
2 a 7).
Ačkoliv hmatová čitelnost je výborná, nejedná se o hmatové
ilustrace.
Kateřina
Hošková
Nevyrovnanost
ilustrací. Zdařilé jsou obrázky sýra, hada, sysla. Naopak nízko
hodnotíme
obrázek stolu (perspektivní vyobrazení), sýčka (proporce). Doporučujeme
zařadit
nápad, kterým by knížka upoutala.
Zdeňka
Adamčíková, Jana Bernoldová
Ceníme
nápad hmatově zpracovat toto téma. Pevná, trvanlivá vazba. Náročnost
textu (pro
starší čtenáře) není přiměřená náročnosti ilustrací (pro mladší).
Zdařilejší
jsou úvodní obrázky, zejména dělení buněk. Zbytečné je množství
pryžových
obrázků, navíc neesteticky vystříhaných. Škoda, že nejsou využity
možnosti,
které téma nabízí: znázornění specifik jednotlivých vývojových období,
pestrost
materiálu. Neadekvátní jsou poměry velikostí.
Renata
Mielniková
V některých
obrázcích velice výstižný materiál a tvar, v první řadě slon,
dále
hroch, gorila. Jinak nedbalé, nezačištěné provedení, nevhodně zvolený
podklad
(nedostatečně kontrastní k znázorněnému objektu). Nepřiměřenost
textu (pro
starší) k ilustraci (pro mladší).
Zuzana
Červinková, Jana Dvořáková
Přehledné,
jednoduché obrázky: Příjemné je použití textilního materiálu,
hmatatelného
svrchu i zespoda. Obrázky jsou zpracovány z pohledu vidícího
autora,
některé prvky jsou pouze namalované, nikoliv hmatově ztvárněné, chybí
např.
stopky třešní, nevhodné je rýhování banánu apod.
Farnost
svatého Mikuláše v Praze – Vršovicích pod vedením Simony Pišlové
Nesmírně
ceníme vtipnost a zábavnost knížky. Jednotným prvkem navádí na
začátek
každého řádku. Ne vždy je srozumitelné, co ilustrace představuje.
Předností je
možnost společného čtení vidících i nevidomých čtenářů. Nepevná
vazba.
Ondřej
Tatoušek, Simona Pišlová
Skvělá didaktická pomůcka pro nevidomá, je
to ovšem
spíše sbírka než knížka s hmatovými ilustracemi. Nestabilní
uložení,
spojovací hmota není vhodná na papír, ale na hladké materiály.
Doporučujeme
doplnění odborného popisu (zařazení do biologických kategorií)
a možnost
správného zařazení k popiskám po rozebrání (uložení do formy či
alespoň
fotopříloha pro vidícího průvodce). Příjemným překvapením je nápadité
provedení
poslední stránky.
Pořadatelé
soutěže
Tactus.cz 2009
Asociace
rodičů a přátel dětí nevidomých a slabozrakých v ČR, o.s.
Sdružení
Hapestetika
Středisko
rané péče SPRP Praha
Druhý
ročník české
soutěže je financován
Nadačním
fondem
Českého rozhlasu ze sbírky Světluška
pod
záštitou projektu na podporu čtení
v ČR "Rosteme s knihou“
www.tactus.wz.cz