Výsledky
1.
místo:
1.
místo:
3.
místo:
Mimořádné
uznání:
2.-3.
místo:
Slunce
východních zemí
Postup
do mezinárodní soutěže Typhlo&Tactus 2015
Doktor
Stolička
Dráček
Mráček
Slunce
východních zemí
B dětská beletrie
D didaktická kniha
P předmětová pohádka
1.
B
Adélka
a drak
Tereza
Sobolová, PedF UK Praha
Pěkný
námět a text. Čistá práce. Pěkné vrstvení postavy Adélky, kapky
deště,
mašličky draka a další. Hmatu nevyhovuje kupení vrstev mraků,
číslice
zobrazené plochou, nikoliv linií (použitelné i zajímavé, ale ne
pro
nevidomé). Vynikající nápad s magnety na poslední straně – drží
ovšem tak
špatně, že se s nimi poslepu nedá pracovat. Chyby
a nedomačkané body
v Braillu, tudíž špatně čitelný text.
2.
P
Alenka
v kraji divů
Klára
Mrázková, PedF UK Praha
Dobrý
výběr textu. Množství práce na ilustracích. Bohužel připevnění objektů
často
není trvanlivé. Škoda, že mnoho dobře myšlených nápadů není dotaženo do
trvanlivé podoby – královna, úvodní Alenka, klika jako lidský obličej.
Velmi
krásný obličej kocoura, který by ovšem zasluhoval hmatově příjemnější
fousky.
Nedomačkaný, tudíž špatně čitelný Braill.
3.
D
Andělíček
z korálků
Karolína
Jelínková, Gwen Gonnot, prima C AG Praha
Nejvyšší
hodnocení mezi dětskými autory. Hmatově velmi přehledný návod na výrobu
andílka. Velmi šikovné je použití větších korálků, mezery mezi
připevněnými
korálky, označení konců drátků. Braill velmi dobře čitelný.
4.
B
Aprílová
škola
Kateřina
Holubová, PedF UK Praha
Velké
množství práce, bohužel s nepříliš použitelným výsledkem. Za
pochvalu
stojí vazba a lehké stránky, volba textu. Dílo není ani trvanlivé,
ani
estetické. Nevhodné matriály, způsoby připevnění. Ostrý, propíchaný,
místy
chybně naformátovaný, tudíž nepoužitelný Braill.
5.
B
Barvičky
Berenika
Haladová
Je
otázkou, zda téma je takto srozumitelné nevidomému čtenáři. Při
hmatovém
prohlížení působí často jinak než při zrakovém. Objekty na malých
obrázcích
jsou již čistě vizuální. Zapracovat by bylo možné např. na poměrech
velikostí
(vedle sebe např. vločky podobné velikosti jako peřina). Množství
prázdných
stránek (z hlediska hmatu). Příjemná malá velikost. Dobře čitelný
Braill.
6.
B
Cesta
do papírnictví
Zuzana
Sahulová, MU Brno
Velmi
čistá, pěkná, trvanlivě provedená a přehledná práce, jejíž
zdařilost
zvyšuje zvuková nahrávka včetně autentických hlášení z autobusu.
Braill
velmi dobře čitelný. Je otázkou, zda vložený autobus může být považován
za
pravidly požadovanou pátou stránku s ilustrací. Na čtyři obrázky
je kniha
celkově poměrně objemná a těžká (okrajové listy příliš masívní).
7.
P
Copak
je to za dobroty?
Zuzana
Pospíšilová, Ondřej Tatoušek, Simona Pišlová
Výborná
volba textu. Jednoznačné předměty jako řešení hádanek, mimořádnou
pochvalu
zasluhují zejména knedlíky. Použitá barva nepříjemně zapáchá. Braill
velmi
dobře čitelný. V tisku jsou skvěle rozlišeny hádanky (na plastu)
od
ostatního textu (na papíře).
8.
B
Doktor
Stolička
Michaela
Šámalová
Dílo
vysoké kvality! Pevné, trvanlivé. Velmi pečlivý výběr rozmanitých
a výstižných materiálů. Mimořádný hmatový zážitek přináší zejména
lama,
ale i mnoho dalšího. Zuby skvěle vytvořeny – pro každé zvíře
charakteristickým způsobem. Vynikající zobrazení hlav z profilu,
výstižné
uši. Postava doktora na straně první z ánfasu výborně koresponduje
se
zobrazením z profilu na straně poslední. Práci by prospělo
zpevnění stran,
zpracování límce košile králíčka stejně jako límce doktora, zrcátko
spojené
s čelenkou. Kvalitní a vtipný text, který společně
s nádhernými
ilustracemi tvoří více než zdařilý celek. Braill velmi dobře čitelný.
Jednoznačně doporučeno k postupu do mezinárodní soutěže.
9. B
Dráček
Mráček
Lenka Tobková, MU Brno
Řemeslně
velice vydařená, nejčistší práce v soutěži! Jasné, přehledné,
začištěné,
lehké listy knihy, velmi zdařile vlepené papíry s textem, příjemný
materiál podkladu ilustrací, přínosná je možnost manipulace (patentky),
vazba
umožňující plné rozevření knihy. Za úvahu by stálo hledání
příjemnějších
materiálů na květiny, zapracovat by se dalo i na textu. Braill
velmi dobře
čitelný. Doporučeno k postupu do mezinárodní soutěže.
10.
P
Eva
léčí zvířátka
Michaela
Šámalová
Příběh
nabízí množství informací a souvislostí (kdy se hodí papírový či
látkový
kapesník, kapesníček pod ouškem drží, jen když se přiváže, jak se
roluje přes
roh kapesník, aby s ním šlo zavázat zranění apod.). Přínos díla
zvyšuje
zvuková nahrávka. Nesmírně podporuje hru na „jako“, oblast pro nevidomé
děti
velmi obtížnou, ale o to spíše potřebnou.Výborně čitelný Braill.
11.
B
Hádanky
a
Anna
Koldesiterová, PedF UK
Hádanky
dobře zvolené, řešení výstižně provedené (kromě poslední hádanky).
Mnohé body
Braillu nedomačkané, tudíž text – jinak dobře napsaný – je špatně
čitelný.
Přebytečné prázdné strany by šly vyřešit slepením do jednoho listu.
Chybí název
díla a autora (na hřbet připsala porota).
12.
B
Hádanky b
Jana
Zlámalová, PedF UK
Výborný
nápad možnosti přeházení stránek. Pěkné vrstvení u hříbku. Kapky
vydařené
(ač zbytečná je kombinace dvou způsobů ztvárnění téhož). Kartáč na
vlasy
zůstává hmatově jen kartáčem (ne ježkem). Místy nečitelný Braill,
nestejnoměrně
výrazné body, chybí mezery za interpunkcí. Některá připevnění nedrží
(klíč
tavnou pistolkou, čísla hodin, listy stromu).
13.
B
Hádanky c
Jana
Mrázková, PedF UK
Dobrý
nápad, přehledné, jednoznačné obrázky. Po přečtení textu je řešení
hádanek
z obrázků dobře patrné. Škoda, že pěkné myšlenky nejsou dotaženy
do konce.
Např. čápa by vylepšily nohy ztvárněné linií, nikoliv plochou, zmrzlina
potřebovala chladnější materiál atd. Braill místy poškozený, tudíž
nečitelný.
Některé znaky chybí.
14.
B
Hladové
prstíky
František
Hrubín, Tereza Dobřichovská, PedF UK
Velice
zdařile vytvořené prstové postavičky (odlišnost postav, trvanlivost,
přehlednost), které umožňují hru a manipulaci. Přínosnější by byla
předmětová verze než knížka, suchý zip na stránkách nedrží, na
postavičkách
překáží. Výborná volba textu, hmatem bohužel téměř nečitelného: body
Braillu
ostré, posunuté, vynechané, s chybami.
15.
D
Hmatové
pexeso
Barbora
Vlková, Johana Vaňáčová, prima C AG Praha
Jedná
se spíše o hru než beletrii či předmětovou nebo didaktickou
kategorii.
Autorky – děti zasluhují velké ocenění za zapojení do projektu
a náročnou
tvorbu! Velmi dobrý nápad využití prázdných forem od komponentů
z deskové
hry, navíc v zobrazení šestibodu. Hra je použitelná spíše pro
vidící než
nevidomé, protože hrací „kameny“ nedrží dostatečně stabilně na místě.
Některé
obrázky na kartách jsou velmi vydařené. Doporučujeme příště konzultace,
jakým
způsobem vzít v úvahu hmatové hledisko. Špatně čitelný Braill.
16.
B
Hmatová
poezie
Michaela
Kokešová, PedF UK Praha
Velké
množství práce, bohužel s nepovedeným výsledkem. Dílo není ani
trvanlivé,
ani estetické, ačkoliv mnohé komponenty použité jiným způsobem by stály
za to.
Chybí název autora a díla v Braillu.
17.
D
Hmatový
atlas dentální hygieny
Petra
Jetelová, VOŠ Ústí n. L.
Vynikající,
čistá práce na téma hmatově dosud nezpracované! Hmatová část je
jednoznačně
srozumitelná, čistá, jsou použity výstižné materiály. Přestože se jedná
o odborný výklad, je podán velmi srozumitelným způsobem. Výborně
čitelný
Braill. Cenné doplňky v krabičkách! Nesmírně přínosné dílo. Škoda,
že
nemůže postoupit do mezinárodní soutěže, jejíž pravidla nepřipouštějí
didaktické knížky.
18.
B
Homonyma
Zuzana
Pospíšilová, Simona Pišlová, Šimon Matoušek
Vidícím
doporučujeme nejprve nasadit klapky na oči: češtinářské hříčky působí
velmi
rozdílně při hmatovém či zrakovém prohlížení a řešení – hmatově
velice
vtipné a zábavné! Hmat zaujme v první řadě vyrobený kůň
a koza,
ale i plastová noha či hlava. Nepevné žabky. Skvělý text
motivující
k hmatové práci. Výborně čitelný Braill.
19. D
Jak se
jmenuje? Kdo to byl? Kdy žil?
Velmi
cenné dílo, kromě vzdělávacího přínosu navíc vtipně pojaté! Jedná se
více o pomůcku než o literaturu či předmětovou pohádku, což sice
nevyhovuje pravidlům soutěže, ale přínos pro nevidomé děti je
jednoznačný! Výborně čitelný Braill.
20.
P
Jak
stařeček měnil, až vyměnil
Gabriela
Obselková, Renata Švédová, PedF UK Praha
Interaktivní
příběh umožňující dle děje reálně směňovat. Postavy lze dobře poznat
podle
označení v textu. Při hmatovém prohlížení schází podrobnosti
obličejů,
postavy čtyřnohých zvířat zobrazených z profilu mají mít dle
logiky hmatu dvě
nohy a jedno ucho. Nepochopitelné dva sešity s textem,
bezdůvodné
zvětšení objemu podložením stránek s Braillem jinak výborně
provedeným
a čitelným.
21.
P
Kdo
chce koťátko
Milena
Lukešová, Kateřina Chramostová, Martina Exnerová,
PedF UK Praha
Čistá
práce, i když ne všechny prvky dobře drží. Pěkný výběr textu,
jednoduché
a jasné předměty, které ovšem nepůsobí příliš esteticky.
Proporcionálně
špatný plyšák je pro hlavní postavu koťátka zcela nevhodný, totéž platí
o veverce. Výborně čitelný Braill. V sešitě s textem je
množství
přebytečného prostoru a prázdných stran.
22. B
Komu
sluší dlouhé uši
Jana Veselá, Anna Karová, PedF UK Praha
Velmi
pěkný text. Velké množství práce, bohužel s nepříliš úspěšným
výsledkem.
Ač ilustrace jsou velmi pracné, nerespektují základní tyflografická
pravidla.
Chyby v Braillu, nedomačkané body, tudíž text je velmi špatně
čitelný.
Braill z korálků není ani trvanlivý, ani čitelný.
23.
B
Malý
Alenáš
Ivan
Vyskočil, Kateřina Švejdová, PedF UK Praha
Velké
množství práce, bohužel se slabým výsledkem. Za pochvalu stojí
vynikající
vazba, lehké a malé stránky, skvělá volba textu, ale bohužel
nikoliv
hmatová část díla. Nevhodně použitý materiál na stránky, dle obrysů
poznat
ztvárněné je téměř nemožné. Mnohé stránky přebytečné, text
v Braillu
a černotisku by bývalo bylo možné umístit společně na stranu
jedinou.
Psací písmo v hmatu nemá význam, už vůbec ne na zvrásněném
podkladu.
Braill místy nedomačkaný, tudíž špatně čitelný, nerovnoměrné rozestupy
mezi
řádky. Zvětšený Braill u obrázků nelze použít (je nutno držet se
norem),
navíc obsahuje chyby.
24.
B
Lev
a myška
Eva
Zapletalová, MU Brno
Pro
dětské ruce příjemně lehké a nevelké dílo! Objekty výborně
připevněny,
přišití zachovává měkkost textilií. Vynikající porovnání plné
a prázdné
sítě. Myška by zasloužila více vycpat, aby pod ní nebyla hmatná lví
tlapa – či
myšku dle textu umístit pod lví tlapu. Pravidlům nevyhovuje malý počet
stránek
s ilustracemi. Výborně čitelný Braill, dobrá volba známého příběhu.
25.
D
Mandaly
Mikuláš
Pohribný, VOŠ Svatý Jan p. Skalou
Vynikající
nápad toto téma hmatově přiblížit nevidomým! Text vystihuje podstatné!
Každý
hodnotitel nejvýše cenil jinou z hmatových mandal, nejvíce zaujaly
knoflíkové. Ne všechno je dobře připevněno. Výborně čitelný Braill.
Porota
doporučuje dílo doplnit nahrávkou vhodné meditativní hudby.
26.
B
Myš
hledá skrýš
Anna
Krejzová, PedF UK Praha
Druhé
zpracování téhož díla (po Michaele Šámalové v soutěži
Tactus.cz 2009)
nabízí srovnání. Nejzdařilejší je stránka s oblečením, velmi pěkné
jsou
zmenšeniny v kuchyni a další. Zdařilý hnědý medvídek (3D)
s děravým bříškem je úplně jiný než (2D) oranžový na předchozí
straně!
Škoda, že text není u obrázku, ale na předchozí straně.
Problematická je
kombinace reálných předmětů a modelů (poměry velikostí!), příliš
měkké
strany, ne vždy dobře připevněné předměty. Místy příliš mnoho podnětů,
méně
zdatné děti může odradit nepřehledností. Nelze poznat, které objekty
lze sundat
a které nikoliv, nabízí se zkusit odtrhnout (a tím
znehodnotit) vše.
Vedle trvanlivých předmětů jsou bohužel i snadno zničitelné.
Výborně
čitelný Braill, místy chybí mezera za interpunkcí.
27.
P
Nákladní
vlak
Kamila
Wedlová, ZSF JČU Č. Budějovice
Velmi
hodnotné dílo předmětové kategorie! Pro děti snadný příběh, reálné
zastávky na
trase Praha – České Budějovice, skvělá volba materiálu: vagónky
(z plechovek od piva obrácených obrázkem dospoda) z chladného
kovu,
kombinace česaného silonu se suchým zipem. Výborně zobrazené jednotlivé
náklady, za opravu by stály jen cihly, které hmatově představují spíše
drátěný
plot (vystouplé spíše představuje pro hmat objekt a zanořené
pozadí).
Výborně čitelný Braill.
28.
B
O jabloni
Šárka
Camrdová, Vojtěch Otevřel, PedF UK Praha
Ačkoliv
objekty jsou příliš vysoké a hrubé (je na zváženou, zda se věrné
přírodniny v tomto případě hodí), obrázky jsou čistě provedené
a přehledné, nejpříjemnější je stránka s korálky (vítr).
Pochvalu si
zaslouží materiál lístků (jabloň má listy z jedné strany pokryté
chloupky). Výborně vyřešené připevnění jednotlivých objektů. Zobrazení
zajíce
by prospěl jediný materiál (místo použitých tří). Množství stran
z hlediska hmatu prázdných. Chybí název díla v černotisku.
Braill
výborně provedený, některé body bohužel zamačkávají tvrdé a vysoké
objekty
na protilehlé straně.
29.
P
O Kateřince
a tlustém červeném svetru
Miloš
Macourek, Alexandra Kantorová, Barbora Hlaváčková,
PedF UK Praha
Výborný
nápad s možností manipulace. Skvěle provedené oblečky, snad jen
„špagetový“ svetr mohl být výhradně ze „špaget“. Skvělé peřinky. Skříň
je velmi
dobře pojata, bohužel ale provedena zcela netrvanlivě. Postavy by bylo
třeba
v pevnějším provedení, takto nedrží formu a špatně se
s nimi
manipuluje. Zcela nečitelný Braill, navíc s množstvím chyb.
30.
B
O statečném
krejčíkovi
Kateřina
Žáková, MU Brno
Velkou
pochvalu zasluhují zejména zdařile vrstvené pěsti, veliká hlava obra,
hmatově
velmi výstižný (příslušné emoce vzbuzující) ubrus! Velmi užitečná je
začišťovací lišta, která jednak pevně spojuje jednotlivé vrstvy listu
knihy, zvýšením
okraje navíc chrání obrázky. Šanon je bohužel špatně funkční, ničí
strany při
otáčení. Mouchy špatně připevněny. Výborně čitelný Braill. Po opravách
(zejména
přepracování postavy krále) doporučeno k postupu do mezinárodní
soutěže.
31.
B
O zelené
hruštičce
Lucie
Smejkalová, PedF UK Praha
Velmi
zajímavý nápad tvaru knížky, bohužel ale příliš objemný a těžký
pro
dětského (ale i dospělého!) čtenáře. Použité desky si vynutily
neestetický
způsob vazby, kovové spoje mohou poškodit nábytek. Spoustu vydařených
nápadů –
postavičky ovoce zepředu vers. zezadu, množství různorodých materiálů,
písčitá
cesta, kameny, voda, tráva apod. Místy není hmatové hledisko vzato
v úvahu: např. zobrazení tváří, nosu (z hlediska hmatu
křivého), je
záležitostí čistě vizuální, nepovedené jsou např. dřevěné vosy,
nepříjemné
středy slunečnic, několikadílné špatně vrstvené sluníčko. Místy
jednotný
materiál pro vyjádření téže barvy je pro hmat spíše matoucí než
nápomocný.
Kritické výhrady vyslovila porota k pointě příběhu. Braill dobře
vytištěný, ale lepením bohužel místy zničen, některé stránky textu jsou
nalepeny vzhůru nohama.
32.
B
O
zvědavém štěňátku
Kristýna
Peťurová, PedF UK Praha
Pěkná
myšlenka, příjemná a dobře provedená jsou zejména zvířátka.
Polovina misky
je z hlediska respektování zobrazení ve správné rovině (stejné
jako např.
bouda) správná, bohužel ale příliš vysoká, zasluhovalo by to jiné
řešení.
Veliká škoda, že pointa příběhu ve hmatovém provedení nevyzní. Prospěla
by
pevnější vazba. Braill je bez chyb, ale ostrý, tudíž nepřijatelný.
33.
D
Semínková
kniha
Markéta
Pelikánová & žáci multimediální tvorby ZUŠ Ledeč n. Sázavou
Velmi
si ceníme skupiny dětí, které vytvořily rozsáhlé a náročné dílo!
Z hlediska vizuální estetiky nádherná práce ve všech směrech!
Hmatově
velmi přínosné jsou jednotlivé druhy semínek v krabičkách,
zajímavé je, že
na nich není popiska v černotisku, vidící i nevidomí tedy
mohou
hádat. Vynikající je sluchový přídavek! Mezi nejpříjemnější stránky
k prohlížení patří čočka, fazole, slunečnice a dýně. Přínosné
je
množství materiálu, některé jeho druhy ale díky přilepení nepříjemně
ztvrdnou.
Hmatové prohlížení by zpříjemnil ne tak drsný povrch stránek. Kniha je
krásná
(včetně obalů), ale příliš těžká. Výborně čitelný Braill.
34.
B
Slunce
východních zemí
Ivana
Chyšková, MU Brno
Autorský
text vysoké úrovně! Spolu s ilustracemi tvoří celek, který přináší
hmatový
zážitek, probouzí fantazii, přináší pohodu. Vynikající první strana
s pouští, příjemná je studená strana s hvězdami, lákavá
strana se šátky
a plíšky, milá poslední strana. Výborně čitelný Braill, bohužel ne
všude
dobře připevněny stránky s textem. Dílu by prospěly menší hvězdy,
bez
ostrých míst, zapracovat by se dalo i na oáze. Doporučeno
k postupu
do mezinárodní soutěže.
35.
P
Škola
v přírodě
Anežka
Grabcová, Anna Arnotová, Kateřina Zikešová, Anna Fotijevová, prima C
AG Praha
Děti
zasluhují velké ocenění za zapojení do projektu a společnou
tvorbu! Velmi
dobrý nápad manipulace a hry. Nejzdařilejší jsou oblečky,
jednoduše
provedený funkční je kufr. Dílo bohužel není příliš trvanlivé. Výborně
čitelný
Braill.
36.
B
Třesky
plesky Edwarda Leara
Edward
Lear, Eliška Kottová, PedF UK Praha
Čisté
provedení. Mezi skvělé momenty lze zařadit např. pláž svažující se do
moře,
plachetnici, vestu na praseti. Na stranu druhou nevhodné použití
perspektivy
(vor), strukturovaných materiálů jako pozadí (ztěžují hmatové
prohlížení),
oboustranné lepenky (na filcu nedrží), barvy (pouští červený krepový
papír
a hnědé větve). Předností je jednoduchým způsobem vyřešená funkční
vazba.
Braill částečně pěkný, místy ale bohužel nečitelný (nedomačkaný,
posunuté řádky
do sebe).
37.
B
Včelka
Mája – Operace žížaly Maxy
Karolína
Rosecká, PedF UK Praha
Velké
množství práce, bohužel s nepoužitelným výsledkem. Velká škoda, že
ocenit
lze jen obrázek vosy se žihadlem či stránky se žihadly a pak už
jen
nesmírnou náročnost tvorby. Nevhodné matriály, ztvárnění, způsoby
připevnění.
Braill s chybnými rozestupy mezi řádky.
38.
D
Vesmír
Daniela
Kyznarová, ZSF JČU Č. Budějovice
Jedna
z nejčistších prací, náročné téma, s vynikajícím výkladem pro
děti.
Strany skvěle lehké, příjemná velikost stránek i celé knihy.
Pravidlům
nevyhovuje malý počet stránek s ilustracemi. Výborně čitelný
Braill.
39.
B
Zelené
prasátko
Ladislava
Pechová, Johana Strenková, PedF UK Praha
Velmi
dobře srozumitelné ilustrace, růžová prasátka jednoznačně rozlišitelná
od
zeleného. Na druhou stranu by zelenému prasátku prospěl jiný materiál
než
vroubkovaný karton. Pěkné vrstvení uší prasátek. Vydařený vlk
s pytlem
a zuby, farmář. Auto výstižné, leč ostré, kolo opět výstižné, ale
nedbale
vystřižené. Pěkný prvek ruky trestajícího farmáře. Přebytečné množství
materiálu (stránky bez ilustrací). Braill místy málo výrazný, ale
čitelný,
s chybami.
40.
B
Změna
písmena
Zuzana
Pospíšilová, sekunda A AG Praha
Velmi
cenná tvorba dětí! Většina obrázků velmi pěkná, pochvalu si zaslouží
jak
složité, na výrobu pracné, tak jednoduché dobře připevněné. Jen vlak
nešikovně
kombinuje drát s kovovou fólií (nedbale vystřižené, ostré).
Přetřené
kartičky a krabice jsou hmatu nepříjemné. Braill výborně čitelný
v sešitku, na přiložené kartě ujíždí řádky. Výborně zvolený text
zábavnou
formou podporující práci s (českým) jazykem.
41.
B
Ztráty
nálezy
Lucie
Bulková, PedF UK Praha
Obrázky
jasné, přehledné, čisté provedení. Ocenění zaslouží zejména příjemné
kapky či
kabát, dále pak pěkná vazba. Muchomůrka by zasloužila
proporcionálnějšího
ztvárnění oproštěného od vizuálního úzu. Braill výborně provedený, ale
místy
zamačkané body (nechráněno proti tvrdým prvkům na protilehlé straně).
42.
B
Zvířátka
Václav
Šuplata, Anežka Ouředníková, Kateřina Třísková, PedF UK Praha
Velké
množství práce, bohužel výsledné dílo není příliš vhodné pro nevidomé
děti.
Nepracuje se specifiky hmatu, ale čistě převádí vizuální obrázky do
taktilní
formy. Každé zvířátko by potřebovalo vlastní výstižný materiál.
Opakované
použití chlupatých drátků je pro vidící zajímavé, pro nevidomé
nesrozumitelné.
Zobrazení postav zvířátek v perspektivě je pro malé nevidomé dítě
nesrozumitelné.
Ostrý, propíchaný, tudíž nepoužitelný Braill.