Tactus.cz 2019
sedmý ročník české soutěže hmatově ilustrovaných knih pro nevidomé
HODNOCENÍ
SOUTĚŽE Tactus.cz 2019
Poděkování
Než se
dostanete k vlastnímu hodnocení,
rádi bychom zde poděkovali všem tvůrcům, kteří se naší soutěže
zúčastnili
a svou náročnou dobrovolnickou prací tak přispěli do knižního
fondu
Knihovny hmatových knížek, odkud díla poputují k našim čtenářům:
nevidomým
dětem. Jsme si vědomi toho, kolik času a úsilí každý autor do
tvorby
vložil. Ani pro profesionály není snadné vytvořit kvalitní hmatový
obrázek.
O to více si ceníme autorů, kteří profesionály nejsou, přesto se
nebáli
vyzkoušet něco nového a zaměřit se na ilustrace úplně
z jiného
pohledu, než jsou zvyklí. Při hmatové tvorbě je třeba od začátku
přemýšlet nad
tím, co je hmatu srozumitelné, co je pod rukama příjemné, zajímavé,
vtipné…
Vážíme si nezištné práce každého autora, ať se umístil na jakékoli
příčce
soutěže.
Děkujeme všem pedagogům, kteří svým žákům
poskytovali cennou podporu a účinnou pomoc nad rámec svých
pracovních
povinností.
Těší nás, že velmi kvalitní díla dokázali
vytvořit nejen dospělí tvůrci, ale také děti a mládež. Podíl
mladších
tvůrců je letos výrazně vyšší než v jiných ročnících!
Složení soutěžní poroty
NEVIDOMÍ
HODNOTITELÉ
Pavla Kovaříková, výtvarnice, lektorka a konzultantka v tématech života s těžkým zrakovým postižením, v porotě Tactus popáté
Cecílie Novotná, průvodkyně na Neviditelné výstavě, v porotě Tactus popáté
Daniela Hladíková, editorka a redaktorka se zájmem o literaturu a výtvarné umění, v porotě Tactus počtvrté
Lukáš Hosnedl, přepisovatel mluvené řeči pro neslyšící, překladatel z angličtiny, v porotě Tactus poprvé
VIDÍCÍ
HODNOTITELÉ
Terezie
Kochová,
speciální pedagog,
tyfloped, vedoucí a odborný garant projektu Tactus.cz a Knihovny
hmatových
knížek, zástupkyně Asociace rodičů a přátel dětí nevidomých a
slabozrakých
v ČR, v porotě Tactus od počátku
Jaroslava
Janíčková,
výtvarnice,
zástupkyně sdružení Hapestetika, které zprostředkovává výtvarné umění
nevidomým, v porotě Tactus od počátku,
Hana
Šimková,
studentka speciální
pedagogiky, vedoucí Tyfloturistického oddílu pro nevidomé děti,
několikaleté
zkušenosti s nevidomými, v porotě Tactus poprvé
HODNOCENÍ SOUTĚŽNÍCH DĚL
Soutěžní
porota byla sedmičlenná, z toho
čtyři hodnotitelé byli nevidomí. Také další tři vidící v prvním
kole
posuzování pracovali s klapkami na očích, aby hmatový dojem děl
přišel na
řadu dříve než vizuální.
Nejprve
porota posuzovala všechna soutěžní
díla společně a vybírala ta, která postoupí do dalšího kola.
Postoupilo 16 z 21 přihlášených děl
(řazeno ryze abecedně):
Barvy v
češtině
Byl
jednou jeden domeček
Cesta
přírodou
Co bude /
bylo dnes
k obědu?
Dlažební
kostka
Eskymácká
pohádka
Já a moji
cíťové
Kudy kam
Malá
objevitelka
Naše třída
O dvou
košilkách
O zlobivé
peřině
Poznáte
písničky?
Příběhy
psané na
spadané listí
Skřítci,
kteří
zachránili zahrádku
Zeměpis
nebo čeština
Dále byly soutěžní práce posuzovány dle
kategorií:
B Dětská beletrie (hlavní kategorie)
P
Předmětové příběhy
D
Didaktické dílo
Tato
kategorie byla letos zastoupena pouhými
dvěma díly (obě postoupila ze základního kola), dokonce od téže autorky:
Barvy v
češtině
Zeměpis
nebo čeština
Sestavit pořadí bylo dílem okamžiku.
Vítěz
kategorie D:
ZEMĚPIS
NEBO ČEŠTINA
Simona
Pišlová
Kategorie
P – PŘEDMĚTOVÉ PŘÍBĚHY
Do druhého
kola postoupilo 5 ze 7 prací
(řazeno abecedně):
Cesta
přírodou
Já a moji
cíťové
Malá
objevitelka
O zlobivé
peřině
Skřítci,
kteří
zachránili zahrádku
Porota do závěrečného třetího kola vybrala 3
finálová díla a seřadila je do závěrečného pořadí. Pozoruhodné je,
že díla
na 2. a 3. místě vytvořily děti 6.-7. ročníku ZŠ, resp.
sekundy
osmiletého gymnázia pod vedením svých pedagogů:
1.
místo
kategorie P:
O ZLOBIVÉ
PEŘINĚ
Martina
Straková
2. místo
kategorie P:
JÁ A MOJI
CÍŤOVÉ
Kristýna
Adámková a žáci 6.A, 6.B,
Adam
Dufek, Anna Zacharová, Barbora Chalupská, Barbora Koděrová, Eliška
Papežová,
Ema Faitová, Kristýna Kričková, Lucie Ježková, Lucie Polnerová, Lucie
Šnoblová,
Lukáš Červinka, Lukáš Kořínek, Lukáš Sauer, Magdalena Adamová, Martin
Hromada,
Matouš Capko, Matyas Mayer, Matylda Novotná, Michal Pech, Mikuláš
Hájek, Pavla
Rothbauerová, Šárka Staňková, Štefan Sušický
3. místo
kategorie P:
MALÁ
OBJEVITELKA
Eliška
Hovořáková, Terezie Sklenářová, Kristina Horáčková, Simona Pišlová
Hlavní kategorie B – DĚTSKÁ BELETRIE
V této
hlavní kategorii bylo rozhodování
poroty nejdelší, jedná se o naši hlavní kategorii a děl zde
také bylo
přihlášeno nejvíce. Postup ze základního kola sivysloužilo 9 knížek
z 12
(řazeno abecedně):
Byl jednou
jeden
domeček
Co bude /
bylo dnes
k obědu?
Dlažební
kostka
Eskymácká
pohádka
Kudy kam
Naše třída
O dvou
košilkách
Poznáte
písničky?
Příběhy
psané na
spadané listí
Do třetího, tentokráte již finálového kola
pokračovalo po podrobném hodnocení každé jednotlivé práce 7 knih
(řazeno
abecedně):
Byl jednou
jeden
domeček
Co bude /
bylo dnes
k obědu?
Dlažební
kostka
Eskymácká
pohádka
Naše třída
O dvou
košilkách
Poznáte
písničky?
V této kategorii následovalo ještě
čtvrté kolo, které určilo 3 soutěžící, mezi nimiž se posléze
rozhodovalo o
hlavních cenách (řazeno abecedně):
Eskymácká
pohádka
Naše třída
O dvou
košilkách
Každé z těchto děl bylo znova podrobně zkoumáno,
jednotliví hodnotitelé uváděli klady i zápory té které práce.
Posuzování
nebylo snadné, každá práce je přínosná jiným způsobem, tvořena jinou
technikou,
určena jiné věkové skupině čtenářů… Také v této kategorii spolu
soutěžili
dospělí i dětští tvůrci. Ale nebojte, k rozhodnutí nakonec
porota
dospěla a nejlepší díla seřadila následovně:
Společné
1. místo kategorie B:
ESKYMÁCKÁ
POHÁDKA
Ivo Rek,
Vlasta Šedivá
O DVOU
KOŠILKÁCH
Františka
Kochová, Alžběta Marešová, 8. roč. ZŠ
3. místo
kategorie B:
NAŠE TŘÍDA
Michaela
Šámalová
Dvě
vítězné práce se od sebe výrazně liší,
porota jejich vyzdvižením na společnou první příčku vyjádřila, že obou
typů si
cení, ten i onen je potřeba.
MIMOŘÁDNÁ
UZNÁNÍ
Gymnázium Evolution Sázavská v Praze za vedení studentů při tvorbě
soutěžních děl
Radmila
Doskočilová
Hana Nemravová
ZUŠ v Uherském Hradišti za vedení žáků při tvorbě úspěšného
soutěžního díla
Příběhy psané
na spadané listí
HODNOCENÍ JEDNOTLIVÝCH DĚL
Hodnotitelé
velice pečlivě prohlédli každou
přihlášenou práci, všímali si veškerých detailů, posuzovali, jak se
tvůrci
drželi pravidel: především zda se jedná opravdu o dílo vhodné pro
nevidomého dětského čtenáře, jaká je volba tématu, úroveň textu, úroveň
hmatové
části, trvanlivost díla, vazba, knižní forma, rozevíratelnost stránek
apod.
Níže si můžete přečíst posouzení každé jednotlivé práce:
1. D
Barvy v
češtině
Simona
Pišlová
Vynikající práce s češtinou, jazykovou
hru, slovní vtip nevidomí ocení! Těmito přednostmi přiláká i ty,
kteří
mají menší zájem o hmatové prohlížení. Jedno z mála náročnějších
děl
(kterých je v knihovně pomálu) pro starší děti (i dospělé). Nápis
v Brailleově písmu by potřeboval více místa, obšití je příliš
blízko
bodům. Kartičkám by prospělo zakulacení špičatých rohů.
Protože
celá luštěnka je založena na barvách
(které jsou pro nevidomého „prázdným“ pojmem), potřebovala by lepší
volbu
materiálů, podobné jsou např. žlutá a šedá, dále černá a stříbrná.
Chybí
pokyny, jak se s dílem pracuje. Bohužel ovšem nevidomí budou
stejně řešit
úkol spíše zpaměti, protože princip kartiček je založen na zrakovém,
nikoliv
hmatovém vnímání. Hmat zprostředkovává detail, zrak celek. Nevidomí
tudíž
nemohou mít přehled o kartičkách rozložených po stole bez
jakékoliv
fixace. Krabička nejde dobře zavřít. Neotřelé téma, které potřebuje
dotahnout!
2. B
Byl jednou jeden domeček
Markéta
Vrabcová, VOŠP a SPgŠ Litomyšl
Čistá
práce, dílo drží knižní formu, stránky
jdou dobře otáčet, rozevřená kniha drží na stole, na rozdíl od jiných
nemá
žádný přebytečný materiál.. Přehledné obrázky, čisté šití. Jedná se
o dílo
pro nejmladší čtenáře, proto by bylo srozumitelnější co nejvíce
sjednotit
měřítko, stylizovanou rybu nahradit reálnější podobou, šupiny
naskládané přes
sebe dle skutečnosti, odspoda nekulatit misku. Velice pěkné dílo
s umístěním ve finále soutěže.
3. P
Cesta
přírodou
Dominika
Vaňková,
Karolína Voženílková, Kateřina Mrázová, Klára Potužáková, Laura
Hornová,
Michaela Šabatová, Veronika Kokešová, 7.B ZŠ Černošice
Dobře odlišná a výstižná prostředí na
jednotlivých stránkách, autorský text. Do hmoty v plechovce
bohužel pouští
rez, nevidomé hodnotitele nelákala k dotyku a hraní. Šňůrka
možná
zbytečně komplikuje prohlížení, s jednotlivými nesvázanými deskami
by se
lépe manipulovalo. Pracné dílo dětských autorů!
4. B
Co bude
/ bylo dnes k obědu?
Eliška
Hovořáková, Kristýna Horáčková,
Terezie Sklenářová, Simona Pišlová, sekunda Arcibiskupského gymnázia
v Praze
Vynikající nápad takto pěkně a vtipně
představit postup vaření (mnohým nevidomým dětem neznámý) – od
ingrediencí až
po špinavý talíř, vtipnost navíc graduje až k závěru. Vysoké
předměty
výborně opatřeny rámečkem proti zničení a zároveň opotřebování
protilehlých stran. Přes jednoduchost vazby dílo drží knižní formu,
stránky
jsou plně rozevíratelné. Zobrazení ingrediencí by bylo možné vylepšit
sjednocením velikosti vajíček a použitím krabic od mléka místo od
kávy –
byť je záměna zřejmá jen vizuálně. Výborný je jednotný způsob zobrazení
a
vymezení vždy stejného místa ubrus – talíř (tedy se zbytečně neztrácí
energie
hledáním a vynikne nápad i vtipnost). Škoda, že dílo bohužel
nevydrží
mockrát opakované hmatové prohlížení. Zasloužené finálové umístění
dětských (!)
autorů.
5. B
Dlažební kostka
Małgorzata
A. Rolla, Philological School of Higher Education, Vratislav, Polsko
Pečlivé,
řemeslně velmi zdatně zpracované, čistá práce. Velká hmotnost evokuje
těžkou
dlažební kostku, na druhou stranu nevidomí porotci těžké stránky
a jejich
nestabilitu neocenili. Skvělý příspěvek k porozumění přechodu z 3D
do 2D
zobrazení. Množství prvků s možností manipulace. Text ve dvojím
jazykovém
provedení – česky i anglicky. Až zpětná vazba většího počtu
čtenářů ukáže,
zda text nemá příliš náročnou pointu (vzhledem k tomu, že hmatová
část je
přehledná a jednoduchá, tedy spíše pro mladší děti). Nevidomí
hodnotitelé
také doporučili vyměnit použité vlasy za věrnější (méně hrubé) a, aby
byly
příjemnější na omak, je zaplést. Velice originální, vtipný nápad
s textem
do spirály, jen mantinely, které čtenáři skvěle vymezují „trasu“ čtení,
jsou
místy blízko bodovému písmu, a to se díky tomu nesnadno čte.
Sukýnka je
zhotovena zcela výstižně dle zřetele na hmatové prohlížení. Velice
pěkné dílo
s umístěním ve finále soutěže.
6. B
Eskymácká
pohádka
Vlasta
Šedivá, Ivo Rek
Čistá práce, neotřelé téma, neotřelé nápady,
vypilování detailů, skvělá práce s materiály: sníh křupe, iglú je
studené,
medvěd chlupatý, voda chladná apod., dokonce i „zateplený“ obal
(včetně
kapsy na CD) evokuje zimní oblečení, ilustrace od počátku tvořeny pro
prohlížení
hmatem, zároveň jsou krásné i vizuálně. Knižní forma, trvanlivé
provedení,
zajištěná rozevíratelnost stránek. Vtipné a zábavné momenty, např.
ryby
pod vodou, pohyblivý příliv – odliv, ryby v síti, nanuk (tematicky
by se
hodilo i Eskymo). Text titulní strany našit vzhůru nohama.
Namluvený text
by vyzněl lépe v podání profesionála. Knize neprospívá taková
velikost
a hmotnost, k diskuzi je také vazba. Doplňující krabička:
přes cenný
nápad je otázkou, zda kajak vydrží opakované sestavování, trochu
matoucí je ztvárnění
eskymáka ve dvou odlišných podobách. Vynikající, nesmírně vypilované
vítězné
dílo!
7. P
Já a moji cíťové
Kristýna
Adámková a žáci 6.A, 6.B,
Porota nesmírně ocenila volbu tématu
a zpracování, v němž bylo možné a účelné, aby
spolupracovalo
tolik žáků. Při množství autorů tvoří dílo skutečně sourodý celek!
Jedná se
o skvělý příklad, jak při správné volbě dokážou i děti
vytvořit
vynikající dílo. Jedná se o čistou práci, šití dobře drží, zároveň
postavičky
zůstávají příjemně měkké. Jak autorům, tak nevidomým čtenářům se otvírá
široké
pole pro invenci a fantazii. Postavičky jsou hmatově pestré,
provedení
téměř vždy velmi pěkně koresponduje s charakterem ztvárněné
postavičky,
vtipná jsou i jména. Dětští autoři právem získali druhé místo
v této
kategorii.
8. B
Juan a
perla
Adam
Vaňko, Alex Vištaj, kvinta A Gymnázia
Evolution v Praze
Nejlepší je první strana knihy, kdy hlavní
postava je ztvárněna výstižným atributem, i ostatní prvky jsou
zajímavé. Škoda,
že se autor nedrží podobného ztvárnění také u postavy policajta.
Suchý zip
ničí protilehlou stranu. Pointa nejen že nedává smysl, ale je pro děti
zcela
nevhodná. Práce by si zasloužila pečlivější zpracování.
9. B
Kudy
kam
Ondřej
Tatoušek, Simona Pišlová
Pěkná knižní forma, čistá práce, zdařilé
ilustrace, lehké do ruky, žádný nadbytečný materiál, vystižení atributů
zobrazených objektů (např. stařenka: hůl, šátek), věrný materiál na
fasády
domů. Ilustrace by bylo možné vylepšit zakulacením pichlavých rohů domů
a zapilováním ostřejších momentů na fasádách a cestách, dále pak
pečlivějším připevňováním. Doporučujeme rovněž promyslet práci
s měřítkem
– postavy, které kvůli jejich nečekané proměně v miniatury nelze
na mapě
hmatem najít ani rozpoznat.
10. P
Malá objevitelka
Eliška
Hovořáková, Terezie Sklenářová,
Kristina Horáčková, Simona Pišlová, sekunda Arcibiskupského gymnázia
v Praze
Krabice neslouží jen jako obal, má také
kouzlo nečekaného otevření, ale vytváří vlastní ohraničený svět, do
kterého se
čtenář rád hned ponoří, všechny tři části krabice jsou maximálně
využité,
výstižné a také hmatu příjemné. Práci by ještě vylepšilo použití
zvířátek
z jedné sady (stejného způsobu zobrazení). Velice zdařilé oceněné
dílo
dětských autorů!
11. B
Narozeninová
kočka
Markéta
Vítková
Záměrem soutěže Tactus.cz je vytvářet knihy pro dětské nevidomé čtenáře. Bohužel porota konstatovala, že toto dílo pro nevidomé děti není. Autorka na obálce inzeruje, že kniha je přístupná
všem – vidoucím i nevidomým. Ačkoliv obsahuje řadu zajímavých a velmi zdařilých momentů, klade si nerealistický cíl, porota ji neshledala vhodnou ani pro nevidomé, ani pro vidící. Není jasné,
jak by s ní vidící pracovali, osvětové vsuvky působí nepřirozeně, až křečovitě. Hmatové obrázky vytvořené na vakuovém lisu vykazují nepochopení základních principů tyflografiky, materiálové
obrázky jsou domalované vizuálně – pro nevidomé nejsou obrázkem, jen jakýmsi osamělým prvkem, a vidícím, zejména těm, kteří s touto oblastí nemají žádné zkušenosti, dávají zavádějící
informaci, že takto má taktilní obrázek vypadat. Poslechovou část bohužel hodnotitelé také neposoudili příliš příznivě: opět snaha o osvětu skřípe, dobře nepůsobí namluvení příběhu jediným
člověkem, který si mj. např. šlape na jazyk, aby odlišil dětskou postavu, písničky se nesou v jiném duchu než příběh. Je to velká škoda, protože vizuální obrázky jsou nesmírně zajímavé, poutavé
a nápadité, řemeslné zpracování knihy jedno z nejlepších, ne-li úplně první v celé soutěži, téma z rodinného života velice pěkné. Doporučujeme příště od počátku záměru konzultovat na pracovišti,
které se na haptické ztvárnění specializuje.
12. B
Naše
třída
Michaela
Šámalová
Čistá práce, bezvadná knižní forma,
trvanlivé. Zcela neotřelý námět – ve hmatovém provedení se
v soutěži
objevuje prvně. Přestože se jedná o úkolovou knížku, text je
poetický,
zároveň snadno srozumitelný. Nádherné jsou zejména schody, na stránkách
není
žádný přebytečný materiál. Magnety by měly být silnější. Sedadla na
poslední
straně mají na rozdíl od ostatních stránek negativní zobrazení – pro
hmat se
jedná spíše o „přihrádky“ či jakési brány než sedadla, na nichž se
sedí.
Autobus by potřeboval preciznější a čistší provedení, jiný materiál.
Kniha
získala zaslouženou třetí příčku v hlavní kategorii.
13. B
O dvou
košilkách
Františka
Kochová, Alžběta Marešová, 8. roč.
ZŠ sv. Augustina v Praze
Čistá práce, bezvadná knižní forma,
trvanlivé, lehké do ruky (málokteré jiné soutěžní dílo si sbalíte
s sebou
na cestu), žádný nadbytečný materiál, pěkný námět, přiměřeně krátké
texty,
košilky jsou od sebe jednoznačně rozeznatelné, vtipná možnost košilky
oblékat
na prsty, „bláto“ hmatu skutečně přináší pocit ušpinění, vtipné
„komiksové“
texty u ilustrací. Nevidomí porotci vysoce hodnotili příjemnost
vjemu
z ilustrací jako pohlazení pro hmat, prsty mají chuť ulpívat na
detailech,
vracet se ke korálkům i snovým andělským křídlům, vše hmatu
nesmírně
lahodí. Příspěvek k porozumění, jak
se 3D předmětů dostat k zobrazení v ploše. Jeden
z krátkých
textů našit vzhůru nohama. Vynikající vítězné dílo!
14. B
O lišce
a čápu
Kristián
Kudela, Josef Toms, kvinta A
Gymnázia Evolution v Praze
Pěkně zvolené téma, stálo by za to v průběhu
tvorby konzultovat, aby se předešlo pro hmat těžko srozumitelným
momentům,
např. talíř je z hmatového pohledu děravý, není zřejmé, že
jednotlivé
(a samostatně zajímavé) části čápa tvoří jednu figuru, džbán má
jen obrys,
ne celou plochu reliéfu. Na lišku je použit příjemný materiál. Práce by
si
zasloužila pečlivější zpracování.
15. P
O zlobivé
peřině
Martina
Straková, VOŠP Svatojánská kolej ve
Svatém Janu pod Skalou
Nádherná, trvanlivá práce, příběh jednoduchý,
srozumitelný, text i hmatová část spolu ladí, básnička je zdařilá,
vtipná,
šití pečlivé, krásná, pevná postýlka. Dílo umožňuje mnoho variací.
Oceňujeme,
že bylo odevzdáno v krabici, kterou lze rovnou posílat čtenářům
Knihovny
hmatových knížek. Někteří hodnotitelé by uvítali menší, měkčí
a méně
stylizovanou myš a poddanější peřinku, která by celou postavičku
mohla
opravdu přikrýt. Textilní části včetně myši by potřebovaly vyprat
(?není cítit
lepidlo či některé textilie?). Jedna z mála opravdu zcela hotových
dokončených prácí ihned připravených k půjčování. Po zásluze
vítězné dílo
své kategorie.
16. B
Poznáte
písničky?
Simona
Pišlová, přátelé klecanského kostela
a hudebního gymnázia v Praze na Žižkově
Velice vtipné dílo – několik dětských
písniček je ztvárněno několikerým způsobem: nahrávkou, názvem,
ilustrací, 3D
předměty, veselým převyprávěním. Nahrávka je velice zdařilá, aranžmá je
různorodé, s množstvím nástrojů, vynikající je zřetelná výslovnost
zpěváků, jen místy slova přehluší bicí. Pečlivé, profesionální šití.
Ilustrace
by zasloužily pečlivější lepení komponentů, eliminaci pichlavých
momentů, stránky
jsou zezadu počmárané. Lahvička s vodou je pro dlouhodobé
používání zcela
nevhodná. Části nástrojů jsou zajímavé, ale mimo pojetí díla. Pytel
s písničkami
by byl lepší méně objemný, při povolených rozměrech slepecké zásilky,
v jejímž režimu Knihovna hmatových knížek posílá výpůjčky
nevidomým
čtenářům, se celé dílo do jedné zásilky nevměstná. Celkově se jedná
o velice zdařilé finálové dílo, při jehož prohlížení si čtenář
užije mnoho
zábavy.
17. B
Příběhy
psané na spadané listí
Vojtěch
Papuga, Markéta Malá, LDO a žáci
výtvarného oboru ZUŠ v Uherském Hradišti pod vedením Radmily
Doskočilové a
Hany Nemravové
Obdivuhodné je to, kolik žáků ZUŠ se na jedné
práci podílelo: některé děti tvořily hmatové ilustrace, jiné texty,
další je
namlouvaly – součástí díla je také poslechové CD (velice zdařilé,
kdekterý
profesionální umělec může jen závidět!). Čistá práce, trvanlivé dílo,
drží
knižní formu, kniha při rozevření drží dobře na stole, neotřelé téma,
pevná
vazba. V soutěži bychom uvítali vyšší podíl ilustrací vzhledem
k množství textu, obrázky působí spíše jako jen doplněk
k hlavní
textové části. Pro nevidomé by byla srozumitelnější skutečná,
nezvětšená
velikost listu, kniha má zbytečně mnoho materiálu, stránky
s textem
nepotřebují kartonovou mezivrstvu. Listy mají věrný tvar
a vynikající
žilkování, škoda některých ztvrdlin od lepidla či přerušených žilek.
Zdařilé
dílo!
18. P
Skřítci,
kteří zachránili zahrádku
Marie
Pondělíčková, Jolana Farová, Lola
Muller, Zuzana Camphuijsen, Lucie Žídková, 7.B ZŠ Černošice
Samostatná práce dětských autorů. Dobře
rozlišitelné hlavní postavy kluka a holčičky, zajímavý autorský
námět.
Není zřejmé, k čemu slouží – z hmatového pohledu – prázdné
obšité
desky.
19. P
Straka
Filip
Borka a David Seifert, kvinta A
Gymnázia Evolution v Praze
Pěkná postava straky. Dobrý nápad
s materiály – hnízdo, straka, strom, ale práce by potřebovala
pečlivější
ztvárnění, bohužel ještě před výstavou mnohé prvky nedrží.
20. D
Zeměpis
nebo čeština
Simona
Pišlová
Vynikající práce s češtinou, jazykovou
hru, slovní vtip nevidomí ocení! Těmito přednostmi přiláká i ty,
kteří
mají menší zájem o hmatové prohlížení. Nápis v Brailleově písmu by
potřeboval více místa, obšití je příliš blízko bodům. Kartičkám by
prospělo
zakulacení špičatých rohů. Skvělý je vzorník barev, stejně tak by ale
dílo
potřebovalo vzorník vlajek včetně slovního popisu jejich detailů, dále
pokyny,
jak se s luštěnkou pracuje. Bohužel ovšem nevidomí budou stejně
řešit úkol
spíše zpaměti, protože princip kartiček je založen na zrakovém, nikoliv
hmatovém vnímání. Hmat zprostředkovává detail, zrak celek. Nevidomí
tudíž
nemohou mít přehled o kartičkách rozložených po stole bez
jakékoliv
fixace. Jedno z mála náročnějších děl (kterých je v knihovně
pomálu)
pro starší děti (i dospělé). Velice zdařilá práce!
21. P
Žralok
Tobiáš
Dvořák, Šimon Stránský, kvinta A
Gymnázia Evolution v Praze
Pěkně zvolené téma, dobře krátký text
vzhledem k jednoduchosti hmatové části. Hezké rybičky
i žralok – jen
škoda, že nemá zašitý ocas. Některé další prvky by mohly být bližší
realitě.
Soutěž je
financována
Nadačním
fondem Českého rozhlasu ze sbírky Světluška
Pořadatelé
soutěže:
Asociace
rodičů a přátel dětí nevidomých a slabozrakých v ČR
Sdružení
Hapestetika